Porsche wprowadza napęd plug-in do Cayenne. Powstaje hybrydowo-sportowy SUV

Porsche rozszerza swoją ofertę samochodów hybrydowych o nowego Cayenne’a. Auto ma ekologiczny napęd plug-in, ale z drugiej strony oferuje aż 462 KM mocy i świetne osiągi.

Porsche Cayenne E-hybrid jest nie tylko ekonomiczny, ale także bardzo dynamiczny. Do 200 km/h rozpędza się w mniej niż 20 s.Porsche Cayenne E-hybrid jest nie tylko ekonomiczny, ale także bardzo dynamiczny. Do 200 km/h rozpędza się w mniej niż 20 s.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Za napęd hybrydowy odpowiada tu 3-litrowy silnik benzynowy V6 o mocy 340 KM i jednostka elektryczna o mocy 136 KM. Systemowo Porsche Cayenne E-Hybrid ma do dyspozycji 462 KM mocy maksymalnej oraz 700 Nm momentu obrotowego. Zapewnia mu to możliwość rozpędzenia się do setki w 5 s, do 200 km/h w 19,1 s, a także do prędkości maksymalnej 253 km/h.

Porsche Cayenne E-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid © fot. mat. prasowe

Jednocześnie na samym napędzie elektrycznym samochód ma pokonać dystans 42-44 km rozpędzając się przy tym do 135 km/h. Średnie zużycie paliwa jakie podaje producent to 3,2-3,4 l/100 km w cyklu NEDC. Oczywiście to tylko teoria, a o praktyce musimy się przekonać w teście.

Napęd hybrydowy typu plug-in daje kilka zalet nowemu Porsche Cayenne. Przede wszystkim spontaniczne reakcje na dodanie gazu. Już od najniższych obrotów napęd oddaje całą masę niutonometrów dzięki wydajnej jednostce elektrycznej, a zwiększona pojemność baterii (14,1 kWh) sprawia, że jest to dostępne w każdej chwili. W trybach sportowych energia magazynowana w baterii jest wykorzystywana wyłącznie do zwiększenia osiągów.

Porsche Cayenne E-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid © fot. mat. prasowe

W trybie Sport bateria ładowana jest w zakresie niezbędnym dla bieżącego działania funkcji boost (dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego), a w Sport Plus – tak szybko, jak to tylko możliwe. Pozostałe ustawienia jazdy służą zapewnieniu maksymalnej efektywności.

Za przeniesienie napędu na koła odpowiada nowa skrzynia biegów Tiptronic S współpracująca ze sprzęgłem rozdzielającym sterowanym elektromechanicznie, a nie jak wcześniej elektrohydraulicznie. Zapewnia to lepszy czas reakcji na dodanie gazu, a odpowiedni dobór ośmiu przełożeń pozwala się wstrzelić zawsze w najwydajniejsze obroty. Jednocześnie producent zapewnia przyjemniejsze, bardziej komfortowe ruszanie z miejsca i płynniejszą zmianę przełożeń.

Dla lepszego wyważenia pojazdu, chłodzona cieczą bateria przechowywana jest pod podłogą tylnej części pojazdu. Składa się z ośmiu modułów ogniw. Naładowanie jej z gniazdka 230 V (10 A) zajmuje 7,8 godziny. Jeśli zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW zastosowana zostanie opcjonalna, pokładowa ładowarka o mocy 7,2 kW, ładowanie z gniazdka 230 V (32 A) potrwa jedynie 2,3 godziny.

Porsche Cayenne E-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid © fot. mat. prasowe

Dzięki aplikacji Porsche Connect możliwe jest zarządzanie ładowaniem oraz wyszukiwanie dostępnych ładowarek na mapie. Co więcej, nowa usługa Porsche Charging zapewnia dostęp do stacji ładowania różnych dostawców i to bez potrzeby dodatkowej rejestracji. Rozliczanie odbywa się za pośrednictwem konta Porsche ID.

O wszechstronności nowego Porsche Cayenne E-Hybrid niech świadczy to, że pomimo napędu hybrydowego, może on pociągnąć przyczepę o dopuszczalnej masie 3,5 tony, czyli taką jak najlepsze pod tym względem SUV-y i terenówki.

Za napęd na cztery koła odpowiada wielopłytkowe sprzęgło, a za resorowanie, aktywne zawieszenie PASM. Samochód ma być tak samo zwinny na zakrętach jak wersje spalinowe. Na życzenie dostępny jest elektryczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).

Porsche Cayenne E-hybrid
Porsche Cayenne E-hybrid © fot. mat. prasowe

Wraz z nowym Cayenne E-hybrid, na liście opcji tego modelu pojawia się po raz pierwszy wyświetlacz head-up, fotele z masażem, podgrzewana przednia szyba, niezależne ogrzewanie postojowe oraz 22-calowe obręcze kół.

Cena podstawowa Cayenne E-hybrid nie jest jeszcze znana w Polsce, ale Porsche podało ją na rynek niemiecki. To 89 822 euro z podatkami. To o 15 tys. euro więcej niż podstawowe Cayenne z silnikiem benzynowym 3.0 V6. W prostym przeliczeniu na złotówki wersja hybrydowa popularnego SUV-a marki kosztuje 383 tys. zł.

Dane techniczne nowego Porsche Cayenne E-hybrid
Dane techniczne nowego Porsche Cayenne E-hybrid © fot. mat. prasowe

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów