Porsche testuje wibrujące auta. Mają być bardziej aerodynamiczne

Wymuszone wibracje jako sposób na poprawę przepływu powietrza. Choć brzmi jak żart, projekt od dłuższego czasu zaprząta głowy inżynierów Porsche i naukowców z Uniwersytetu w Stuttgarcie. Z jakim skutkiem?

Porsche Taycan Porsche Taycan
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Porsche
Aleksander Ruciński

Aerodynamika to jedna z kluczowych kwestii rozwoju wydajności aut elektrycznych. Niższe opory to mniejsze zapotrzebowanie na energię, a co za tym idzie – większy zasięg na jednym ładowaniu. Producenci prześcigają się w patentach na poprawę przepływu powietrza. Jednym z ciekawszych, ale i bardziej kontrowersyjnych wydaje się ten testowany przez Porsche.

Mowa o wibracjach, a konkretnie ich potencjalnym wpływie na aerodynamikę.

– Badamy, czy możliwe jest obniżenie wartości Cd w niektórych punktach karoserii poprzez celowe wprowadzanie wibracji – mówi prof. Andreas Wagner, kierownik programu inżynierii motoryzacyjnej na Uniwersytecie w Stuttgarcie. Jak wyjaśnia, za wysyłanie impulsów odpowiedzialne są specjalne głośniki.

Metoda stawia jednak wiele wyzwań. Jednym z nich jest zachowanie komfortu podróżowania. Porsche chciałoby, by ewentualne wibracje nie były słyszalne i odczuwalne dla kierowcy czy pasażerów. – Wciąż jest wiele do zrobienia – dodaje Wagner.

Sytem wibracji mógłby być nieocenionym wsparciem dla stosowanej już z powodzeniem aktywnej aerodynamiki, której rozwój znacząco przyspieszył dzięki nowym narzędziom matematycznym i wyższej mocy obliczeniowej komputerów. Jednak nie wszystkie badania da się zastąpić symulacjami.

Jak wyjaśniają uczestnicy projektu Porsche, komputery wciąż mają trudność z obliczeniem wpływu obracających się kół na powietrze, jak również odkształcenia opon pod wpływem ciężaru pojazdu. Obecnie opracowywane są algorytmy mające uwzględniać te kwestie, co powinno przyspieszyć dalsze badania nad aerodynamiką pojazdów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach