Test: Porsche 911 Targa GTS – najlepsze i najgorsze 911 w jednym?

W czasie mojej ponad ośmioletniej kariery dziennikarza motoryzacyjnego testowałem już prawie wszystkie odmiany Porsche 911. Od zwykłej Carrery po hardcorowe GT3 RS. Ale przez tyle lat ciągle chowała się przede mną jedna wersja, mój biały kruk, mój niedościgniony bohater, czyli 911 Targa.

Mateusz Żuchowicz

Targa! O co w tym w ogóle chodzi? Cały pomysł zrodził się w 1965 roku, kiedy Porsche wpadło na pomysł, aby połączyć ze sobą dwa światy. Typowe dla kabrioletu zalety jazdy pod gołym niebem oraz codzienny komfort i bezpieczeństwo coupé. To bezpieczeństwo jest tutaj słowem klucz, bo przede wszystkim chodziło o to, aby stworzyć auto pozbawione dachu, które będzie bezpieczne podczas ewentualnego dachowania. Dlatego pierwotnie Targa była sprzedawana jako "bezpieczny kabriolet z pałąkiem przeciwkapotażowym". Ten pałąk, choć jest najbardziej charakterystycznym elementem tej wersji nadwoziowej, to różnic względem "zwykłej" odmiany jest dużo więcej.

Porsche 911 Targa GTS
Porsche 911 Targa GTS © WP | Mateusz Żuchowicz

Charakterystyczną cechą Targi jest również panoramiczna tylna szyba, która sprawia, że przy rozłożonym dachu ten samochód wygląda jak zwykłe coupe. Wystarczy jednak zaledwie 19 sekund, by zupełnie zmieniło się jego oblicze, a co najlepsze – to nie jest zwykłe 19 sekund. To kilkanaście sekund sztuki! Jednak sam proces chowania dachu to jedno, a wygląd tego samochodu po spektaklu – to drugie. Klasyczna linia sportowego auta zaburzona przez niewielki fragment wolnego powietrza sprawia, że można na nie patrzeć godzinami.

Porsche 911 Targa GTS
Porsche 911 Targa GTS © Licencjodawca | Mateusz Żuchowicz

Ale to jest nadal porsche, a te samochody męczą się, kiedy stoją. Przyznam jednak szczerze, że to była część testu, której bałem się najbardziej. Krążą bowiem plotki, które mówią, że 911 Targa, jest najpiękniejszą i najbardziej elegancką wersją 911, ale też najgorszą 911, która podczas jazdy skutecznie was od siebie odrzuci. Rodzi się więc pytanie, czy w moim przypadku sprawdzi się słynne powiedzenie: NEVER MEET YOUR HEROES? Przekonajmy się!

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach