Porsche 911 Carrera T © WP Autokult | NAZDRACZEW

Porsche 911 T na Silesia Ringu - dobrze, że takie auta istnieją

Mateusz Lubczański

Manualna przekładnia, lżejsza konstrukcja i wyniki na papierze gorsze od bazowej 911. Oto wersja T przeznaczona dla entuzjastów. Prawdopodobnie – ostatnia taka w historii Carrery.

Tutaj warto zwrócić uwagę na przekaz z Zuffenhausen. To ostatnia wersja Carrery z manualną przekładnią. Podkreślmy – Carrery. Odmiany GT3 Touring jeszcze zostają w ofercie. To stanowisko Porsche na jesień 2025 r., ale wiecie jak to z tą marką jest – jeśli będzie na takie auto klient, manual wróci.

Choć przyznaję, że musi być to klient bardzo specyficzny. Przekładnia z dwoma sprzęgłami (PDK) jest najdoskonalszą skrzynią automatyczną na rynku. Nie tylko jest szybka – to już dziś żaden wyczyn – ale wbija biegi zanim jeszcze u kierowcy zadziałają synapsy. Jest zawsze kilka kroków naprzód i niemal nie wymaga korekt łopatkami przy kierownicy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Mimo wszystko na manual można się zdecydować i poświęcić kilka setnych sekundy (dokładniej aż trwające "wieczność" 0,4 s) na rzecz większego zaangażowania. Na torze w Kamieniu Śląskim, gdzie Porsche pozwala na zapoznanie się ze swoimi samochodami każdemu zainteresowanemu, sprawdzam, czy ma to sens.

Do 911 T wsiadam po przejechaniu nitki w 911, 911 GTS, 911 GT3 i GT3 RS z pakietem Weissach. Wersja T wykorzystuje silnik bazowej Carrery, co oznacza 394 KM i 450 Nm. Nie trzeba nawet wciskać gazu przy ruszaniu, ba, jest to nawet niewskazane. Sprzęgło działa aksamitnie lekko. Nie tego się spodziewałem.

Porsche 911 Carrera T
Porsche 911 Carrera T © WP Autokult | NAZDRACZEW

Długie dohamowanie ze 170 - 180 km/h do prawej. Carrera jak zwykle skręca chętnie, gdy wciskamy środkowy pedał, by wyjechać szeroko z gazem w podłodze. W standardzie mamy tutaj skrętną tylną oś i choć takie rozwiązanie waży, to sprawia, że 911 "składa się" w miejscu. Do tego zawieszenie PASM (czyli adaptacyjne) jest obniżone o 10 mm względem bazowej Carrery.

Zrzucenie 42 kg z masy (do 1478 kg, dzięki m.in. szybom z plexiglasu) i wyrzucenie części wyciszeń ma sprawić, że wczujecie się w auto jeszcze bardziej, choć to tylko efekt placebo. Ciekawostka: w standardzie nie ma tylnej kanapy, lecz można ją dodać za 0 złotych. Innymi słowy: za darmo i jest to uczciwa cena. Rzadka sytuacja w przypadku marki, która sprzedaje drożej auta ze sznurkami zamiast klamek.

Porsche 911 Carrera T
Porsche 911 Carrera T © WP Autokult

Tak naprawdę mógłbym cały tor przejechać na trzecim biegu, ale przecież nie o to w tym chodzi. Pierwsze zdziwienie – drążek ma wybitnie krótki skok. Odnoszę wrażenie że pomiędzy jedynką i dwójką nie ma praktycznie żadnej przestrzeni. Jakby to był ledwie "klik" łopatki. Cieszy niezmiernie główka z drewna orzechowego. Historycznie – to nawiązanie do 917. Praktycznie – nie nagrzewa się, a zimą zapewnia komfort.

Gaz umieszczono w taki sposób, by można było muskać go piętą i wykonywać międzygaz. Jeśli – tak jak ja – nie trenowaliście tego od dawna, wystarczy zaznaczyć jedną opcję na ekranie i cyk – silnik sam podniesie obroty, gdy drążek zaledwie zbliży się do niższego biegu. Niby spore ułatwienie, ale…

Porsche 911 Carrera T
Porsche 911 Carrera T © WP Autokult

Odniosłem wrażenie, że manualna skrzynia w takiej sytuacji w ogóle nie zwiększa zaangażowania w prowadzenie. Jasne, wiem, że wszyscy chcieliby "mieć kontrolę nad autem", że "prawdziwi kierowcy jeżdżą manualem". Jednak PDK jest szybsze, wygodniejsze i w żaden sposób nie sprawia, że czułem się jakoś odsunięty od pełnego doświadczenia na torze.

Świetnie, że takie auta istnieją. Jeśli koniecznie chcesz mieć manualną przekładnię w 911, to (prawdopodobnie) ostatni dzwonek by dokonać zakupu. Odnoszę jednak wrażenie że to sztuka dla sztuki. Dlatego ideałem zostaje dla mnie 4S z PDK z jakimś zielonym lakierze Paint To Sample.

Mateusz Lubczański
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
  • Porsche 911 Carrera T
[1/12] Porsche 911 Carrera T Źródło zdjęć: WP Autokult |

Wybrane dla Ciebie

Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny