Porsche 911 na progu 50-lecia - plany świętowania okrągłej rocznicy

Porsche ogłosiło plany świętowania 50. rocznicy debiutu legendarnego modelu 911. Wydarzenia rocznicowe będą rozciągnięte w czasie na niemal cały 2013 rok.

50-lecie Porsche 91150-lecie Porsche 911
Piotr Ślusarczyk

Porsche ogłosiło plany świętowania 50. rocznicy debiutu legendarnego modelu 911. Wydarzenia rocznicowe będą rozciągnięte w czasie na niemal cały 2013 rok.

Historia tego auta zaczęła się w 1963 roku na targach IAA Frankfurt Motor Show. Początkowo Porsche chciało ochrzcić swoje nowe dzieło oznaczeniem 901. Jednak o prawa do 3-cyfrowych nazw z zerem po środku upomniał się Peugeot. I tak w narodził się pomysł numeru 911 – najlepiej rozpoznawalnych trzech cyfr w motoryzacyjnym światku.

Debiutujące na rynku w 1964 roku Porsche 911 zastąpiło model 356 i było strzałem w dziesiątkę. Pod maską auta umieszczono 6-cylindrowego boxera o pojemności 2,0 l i mocy 130 KM. Ta chłodzona powietrzem jednostka napędowa powędrowała za tylną oś. To właśnie umieszczenie silnika czyni z Porsche 911 każdej generacji auto niepowtarzalne.

50-lecie Porsche 911
50-lecie Porsche 911

Długą historię jednego z najsłynniejszych aut na świecie można podzielić na dwa okresy. Lata 1963 – 1998 to rządy tzw. „wiatraków”, czyli silników chłodzonych powietrzem. Takie jednostki znajdowały się pod maską trzech generacji samochodu – typów 911, 964 i 993.

Razem z początkiem typu 996 nadeszła zmiana, która przez wielu określana jest jako koniec prawdziwego Porsche 911. W niepamięć odeszły legendarne silniki chłodzone powietrzem i zastąpiły je jednostki chłodzone cieczą. Generacja 996 zasłynęła nie tylko z wprowadzenia nowych silników, ale również zmiany kształtu przednich reflektorów. Z klasycznych owalnych stały się bardziej rozlane na masce auta. Rozwiązanie nie przyjęło się i zostało usunięte wraz z wprowadzeniem kolejnego typu o oznaczeniu 997. Dziś na rynku króluje już szóste wcielenie legendy motoryzacji. Jednak 991, bo takie oznaczenie otrzymała nowa generacja, nie zastąpiła jeszcze całej gamy modelowej auta.

Aby uhonorować okrągłą rocznicę Porsche zaplanowało kilka wydarzeń. W dniach 7-10 marca przy okazji wystawy Retro Classic w Stuttgarcie, w Porsche Museum pojawią się cztery wyjątkowe eksponaty - klasyczne 911 Turbo, 911 Cabriolet Concept (1981 r.), 911 GT1 (1997 r.) oraz Typ 754 T7 określany mianem "kamienia milowego na drodze opracowywania stylistyki Porsche 911".

50-lecie Porsche 911
50-lecie Porsche 911

Od 4 czerwca do 29 września muzeum marki zadowoli oczy zwiedzających pełną wystawą "50 years of the Porsche 911". Chronologicznie ustawione eksponaty mają kompleksowo opowiedzieć 50-letnią historię rozwoju auta, które jak dotąd wyprodukowano łącznie w ponad 820 000 egzemplarzach.

Poza tym Porsche zamierza wysłać klasyczny model auta z 1967 roku w podróż po całym świecie. Nieznana jest dokładna trasa przejazdu oraz wszystkie miejsca przystanków, ale samochód ma odwiedzić wiele ważnych motoryzacyjnych imprez. Na pewno pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood oraz Concours d'Elegance w Pebble Beach.

  • 50-lecie Porsche 911
  • Obraz
  • 50-lecie Porsche 911
  • Obraz
  • 50-lecie Porsche 911
  • Obraz
  • Obraz
  • 1964 Prototype 911 Type T8
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/14] 50-lecie Porsche 911 Źródło zdjęć: |

Źródło: Porsche

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił