Porsche 911 GT3 ma już 20 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło

GT3 to bez wątpienia jedna z najważniejszych odmian we współczesnej historii Porsche 911. Auto obchodzi w 2019 roku swoje dwudzieste urodziny. Z każdą generacją było coraz mocniejsze i bardziej emocjonujące, a już niebawem powinniśmy doczekać się kolejnej odsłony.

Wizualnie auto właściwie się nie zestarzało.Wizualnie auto właściwie się nie zestarzało.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Wszystko zaczęło się na salonie we Frankfurcie w 1999 roku. GT3 generacji 996 spotkało się z ciepłym przyjęciem prasy i potencjalnych klientów. Wielu widziało w nim duchowego następcę legendarnego 911 Carrera RS 2.7.

3,6-litrowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 360 KM, sześciobiegowa, manualna przekładnia, obniżone o 30 mm regulowane zawieszenie, odchudzona konstrukcja i dopracowana aerodynamika sprawiły, że GT3 zostało jednym z pierwszych, seryjnie produkowanych samochodów, które pokonały Nürburgring w czasie poniżej 8 minut. Za kierownicą siedział nie kto inny, jak sam Walter Röhrl.

Od tego momentu ruszyła machina, której nie dało się już zatrzymać. Porsche wypuszczało kolejne generacje GT3 średnio co 3-4 lata i tak jest do dziś. Następca modelu 996 pojawił się w 2003 roku jako 996.2. Tylna klapa skrywała ten sam silnik, choć podkręcony do 381 KM. Pojawiły się też zmienne fazy rozrządu i węglowe hamulce. Było to też pierwsze GT3 w historii oferowane poza Europą.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat.prasowe

Cztery lata później, w 2007 roku, poznaliśmy zupełnie nową generację 997. Tym razem 3,6-litrowy, wolnossący motor był w stanie wykrzesać oszałamiające 415 KM. W ofercie pojawiło się również aktywne zawieszenie i zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne. GT3 zaczęło wkraczać w cyfrową erę, w której coraz większą rolę odgrywa elektronika.

W 2010 roku zadebiutowało poprawione wydanie 997.2 z większym, 3,8-litrowym silnikiem, zdolnym kręcić się do 8500 obr./min. Moc? Równe 435 KM, a do tego felgi z centralną śrubą i ostrzej skalibrowane, aktywne zawieszenie. Warto wspomnieć, że ta wersja pokonała północną pętlę w czasie 7 minut i 40 sekund.

2013 rok przyniósł prawdziwą rewolucję. Generacja 991 z 475-konnym silnikiem była o ponad 100 KM mocniejsza od pierwszej odsłony modelu. Zniknęła też manualna skrzynia biegów, co nie spodobało się wszystkim klientom. W standardzie otrzymaliśmy 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnię PDK.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat.prasowe

Obecnie na rynku dostępny jest wariant 991.2 z 500-konnym, 4-litrowym silnikiem i opcjonalną skrzynią manualną w pakiecie Weissach. Świetny i bardzo szybki samochód, który mimo upływu lat dobrze sprawdza się na torze. Myślami jesteśmy już jednak z następcą - 992, który najprawdopodobniej zadebiutuje na wrześniowym salonie we Frankfurcie.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/20] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach