Popularne silniki, które biorą olej. Co nie znaczy, że są złe – wręcz przeciwnie

Wielu kojarzy, że najbardziej olejożerne współczesne silniki to volkswagenowski TSI oraz francusko-niemiecki THP, ale też wiadomo, że nie są to jednostki polecane. Na rynku jest jednak sporo konstrukcji powszechnie uznawanych za bardzo udane i trwałe, a jednak też miewają ten problem. Oto 8 przykładów.

Zaniedbany silnik 1.4 Fiata potrafi po prostu pożerać olej. A i tak jest jednym z najlepszych silników w swojej klasie.Zaniedbany silnik 1.4 Fiata potrafi po prostu pożerać olej. A i tak jest jednym z najlepszych silników w swojej klasie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Audi 2.0 20V

Wolnossący silnik benzynowy stosowany głównie w samochodach Audi był przez lata uznawany za nieśmiertelny, choć bywał kłopotliwy za sprawą swojego mocno rozbudowanego rozrządu. Ta względnie prosta jednostka (kod ALT) dzieli użytkowników na bardzo zadowolonych i skrajnie niezadowolonych.

Audi A4 B6 jest często wyposażony w silnik 2.0
Audi A4 B6 jest często wyposażony w silnik 2.0 © fot. mat. prasowe / Audi

Główną jego bolączką jest duży pobór oleju, ale nie w każdym egzemplarzu. Skrajne opinie mogą wynikać z zaniedbań serwisowych w początkowym okresie eksploatacji lub ogromnych przebiegów. Użytkownicy wierzą, że ich auto może mieć 180-220 tys. km przebiegu, podczas gdy nierzadko ma 2 razy więcej. Stąd poniekąd problemy. Zadbany motor tego typu wciąż jest dobrym, tanim w eksploatacji źródłem napędu. Bez problemu znosi zasilanie gazem.

BMW 2.0-4.4

Wiele jednostek benzynowych BMW starszego typu, szczególnie M54, N52, N63 czy mniejsze N43, lubi olej. Czy to przez układ rozrządu, czy po prostu zużycie wynikające z przebiegu i dynamicznej jazdy.

Nie zawsze lepsza jest benzyna. BMW w tym okresie robiło lepsze diesle (patrz M57).
Nie zawsze lepsza jest benzyna. BMW w tym okresie robiło lepsze diesle (patrz M57). © fot. mat. prasowe / BMW

Kupując BMW z jednostką benzynową, zawsze należy się z tym liczyć. Nie zawsze opłaca się natomiast z tym walczyć, bo naprawy są dość drogie. Natomiast warto chociaż zajrzeć do odmy, bo to dość częsta przyczyna problemu.

Citroen/Peugeot 1.8-2.0 16V

Proste, wolnossące, niezbyt mocno obciążone silniki z Francji chwalone są za ogromną trwałość, niską awaryjność i bezproblemową jazdę na LPG. Jednak rzadziej zwraca się uwagę na taki "drobiazg" jak nadmierne spalanie i wycieki oleju. Wynika to w dużej mierze z przebiegów i zaniedbań.

Peugeot 307 SW to wciąż tani i dobry samochód, najlepiej z benzynowym 2.0 pod maską.
Peugeot 307 SW to wciąż tani i dobry samochód, najlepiej z benzynowym 2.0 pod maską. © fot. mat. prasowe / Peugeot

Choć silniki te powoli przechodzą do historii, to nadal może je spotkać np. w citroenach C5, peugeotach 407 i 307 czy też popularnych citroenach C4. I warto kupić takie auto, pomimo problemu olejowego.

Fiat 1.4-1.8

Benzynowe silniki Fiata od lat znane są z nadmiernej konsumpcji oleju, a dotyczy to zwłaszcza popularnego, oferowanego bardzo długo 1.4 Fire. Jednostki te znane są przede wszystkim z tzw. luźnego pasowania, co sprawia, że ubytki oleju są w pewnym sensie naturalne.

Popularny Fiat Tipo 1.4 też pali olej. I to jedyne zmartwienie użytkowników.
Popularny Fiat Tipo 1.4 też pali olej. I to jedyne zmartwienie użytkowników. © fot. mat. prasowe / Fiat

Niekoniecznie olej znika w procesie spalania, chodzi też o ubytki. Jednak trwałość tych silników jest ogromna, pod warunkiem że będziecie pilnować odpowiedniego poziomu oleju. Ponadto serwisowanie ich kosztuje "grosze". Co ciekawe, problem nie dotyczy małego silnika 1.2, stosowanego w Pandzie czy 500.

Ford 1.4-2.0

Wolnossące silniki benzynowe Forda, niektóre skonstruowane wspólnie z Mazdą (większe) lub z Yamahą (mniejsze), są dość łapczywe na olej. Szczególnie narażone na to zjawisko są udane i trwałe silniki 1.8 i 2.0, które poza tym problemem rzadko miewają inne.

Praktycznie każdy silnik benzynowy Focusa II jest narażony na spalanie oleju.
Praktycznie każdy silnik benzynowy Focusa II jest narażony na spalanie oleju. © fot. mat. prasowe / Ford

Walka z poborem środka smarującego nie ma sensu, bo silniki te występują głównie w starszych samochodach. Lepiej znaleźć tanie źródło oleju i regularnie go dolewać. A jak silnik się "skończy", to wymienić go na używany.

Opel 1.6 i 1.8

Starsze benzyniaki Opla z rodziny Ecotec są uznawane za bardzo udane, choć mało dynamiczne i dość paliwożerne. Jednak prosta konstrukcja pozwala osiągać ogromne przebiegi, pod warunkiem że motor wcześniej nie zostanie zatarty. To się zdarza, bo olej nie zawsze ma swój poziom.

Opel Astra H to jeden z modeli, który miewa problemy z olejem
Opel Astra H to jeden z modeli, który miewa problemy z olejem © fot. mat. prasowe / Opel

Podobnie jak w przypadku silników Fiata, główną przyczyną jest tzw. luźne pasowanie. Warto też pamiętać, że obie marki niekiedy wymieniały się takimi silnikami, więc np. w Alfie Romeo 159 znajdziemy oplowski silnik 1.8. Niestety jedną z przyczyn, które trudniej przyjąć do wiadomości, są ogromne przebiegi, mocno przekraczające 300 tys. km, choć licznik pokazuje co innego.

Toyota 1.4-1.8

Tak, Toyota też miała wpadkę w tym zakresie. Starsze auta tej marki, oferowane po roku 2000, miewały ogromne problemy z konsumpcją oleju. Dotyczy to szczególnie rodziny silników ZZ, ale i w nowszych ZR on występował. Nie dotyczy to każdego egzemplarza, ale warto mieć to na uwadze, kupując toyotę z silnikiem oznaczonym skrótem VVT-i.

Prosty, niezawodny i bardzo trwały silnik VVT-i czasami domaga się wymiany pierścieni.
Prosty, niezawodny i bardzo trwały silnik VVT-i czasami domaga się wymiany pierścieni. © fot. mat. prasowe / Toyota

Dość dobrym rozwiązaniem jest wymiana pierścieni olejowych. Choć warto też pamiętać, że jeśli poziom oleju będzie właściwy, to silniki te znoszą gigantyczne przebiegi.

Kwestię konsumpcji oleju rozwiązano wraz z wprowadzeniem do sprzedaży benzyniaków nazwanych Valvematic. W tych jednostkach praktycznie nie zdarzają się ubytki oleju.

Grupa VW 1.9 TDI

Jedyny w tym zestawieniu silnik Diesla, a do tego legendarny. Kultowy 1.9 TDI nie jest jednak bez wad - użytkownicy coraz częściej skarżą się na nadmierny pobór oleju, głównie ze względu na ogromne zaniedbania, na które jest odporny, a także bardzo duże przebiegi - nierzadko przekraczające 500 tys. km.

Silnik 1.9 TDI bywa szczególnie zaniedbany w autach tanich, w których serwis ogranicza się do minimum.
Silnik 1.9 TDI bywa szczególnie zaniedbany w autach tanich, w których serwis ogranicza się do minimum. © fot. mat. prasowe / Skoda

Ubytek oleju zazwyczaj wynika z wycieków, ale czasem winne są też pierścienie, układ turbo lub rozrząd. Jeśli motor jest zainstalowany w zwykłym aucie do codziennej jazdy, nie warto go remontować, bo wciąż jest duża dostępność silników używanych.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów