Kierowcy wpadają jeden za drugim. Ponad 900 mandatów dziennie

GITD przedstawiło dane po niepełnych sześciu miesiącach działania nowego odcinkowego pomiaru prędkości, który stanął na autostradzie A4. Od końcówki lipca do końca 2023 r. system zarejestrował blisko 152,5 tys. wykroczeń. Dotychczasowa statystyka radaru nie zostanie jednak najprawdopodobniej utrzymana.

Kamery odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu na Zakopiance.Zdjęcie poglądowe.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA, Krzysztof Nalewajko
Filip Buliński

21 lipca ruszył kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem GITD wybrało dolnośląski odcinek autostrady A4, obejmując nadzorem 8-kilometrowy fragment między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. Jak się okazuje, odcinkowy pomiar prędkości szybko zaczął zbierać żniwa. Przez pierwszy miesiąc "wpadło" aż 72 tys. kierowców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Z każdym kolejnym miesiącem liczba wykroczeń spadała, aż do poziomu 8 tys. w grudniu, co oznacza zmianę aż o 89 proc. Można więc zauważyć, że kierowcy zdążyli przyzwyczaić się do radarów i są świadomi obecności OPP. W kolejnych miesiącach system nie osiągnie więc już najprawdopodobniej takich wyników, jak na początku.

Warto zaznaczyć, że mimo iż mamy do czynienia z autostradą, ograniczenie prędkości wynosi tam 110 km/h, natomiast dla pojazdów ciężarowych – 80 km/h. Łącznie od początku działania OPP do końca 2023 r. system zarejestrował blisko 152,5 tys. wykroczeń, co oznacza średnio 935 przekroczeń prędkości dziennie.

Chociaż nie wszystkim podoba się obecność odcinkowego pomiaru prędkości, jest to skuteczniejsza broń w walce z kierowcami przekraczającymi prędkość, niż stacjonarny, pojedynczy fotoradar. Wymusza bowiem stosowanie się do ograniczenia na dłuższym odcinku drogi i niweluje efekt gwałtownego zwalniania w rejonie urządzenia i ponowne przekroczenie prędkości po jego minięciu.

Kierowcy powinni także przyzwyczajać się do tego rodzaju "kontroli". Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział bowiem już jakiś czas temu montaż kolejnych kilkudziesięciu urządzeń i to zarówno na drodze krajowej, ekspresowej, jak i na autostradach.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów