Pompowanie kół azotem

Podczas dyskusji nad metodami pompowania kół często pojawia się opinia podważająca sens używania do tego celu azotu zamiast zwykłego powietrza. Głównym argumentem jest fakt, że zwykłe powietrze zawiera przecież 78% procent azotu. Okazuje się jednak, że czysty azot ma zupełnie inną specyfikę od tego, który znajduje się w powietrzu. Niemniej jednak warto przyjrzeć się zagadnieniu pompowania kół azotem i przeanalizować jego wady oraz zalety.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Platforma Autokult

Jakie są zalety pompowania kół azotem?

Azot wykorzystywany do pompowania kół jest pozbawiony wilgoci oraz związków chemicznych, które występują w „zwykłym” powietrzu. Dzięki temu dużo łatwiej jest ochronić felgi przed korozją oraz procesem utleniania obręczy kół. Oprócz tego azot wykazuje mniejszą kurczliwość od powietrza, dzięki czemu utrudnia powstawanie odkształceń na kołach. Liczne badania pokazują, że azot jest w stanie utrzymać idealne ciśnienie w oponach przez czas trzy razy dłuższy niż zwykłe powietrze. Dlaczego? Ponieważ azot zachowuje pierwotną objętość nawet pomimo zmiany temperatury. To w dużym stopniu zapobiega wystrzeleniu opony.

Stałe ciśnienie w oponach ma niebagatelny wpływ na spowolnienie zużycia bieżnika. Spadek ciśnienia o zaledwie 0,2 bara zwiększa zużycie opon o 10%. Spadek o 0,6 bara to już dwa razy szybsze zużywanie się opon. Ponadto napełnianie kół azotem pozwala skrócić drogę hamowania oraz znacznie poprawić przyczepność opony na zakrętach. Co ciekawe pompowanie kół azotem przekłada się również na spadek spalania o ok. 2%.

Napełnianie azotem odbywa się w specjalnych punktach. W przypadku napełniania powietrzem korzystamy najczęściej z kompresorów na stacjach benzynowych. Ich wadą jest duże zanieczyszczenie pompowanego powietrza olejem. Olej w połączeniu z tlenem przyspiesza proces starzenia się gumy, powodując jej twardnienie i utratę elastyczności. Ponadto powietrze z kompresora zawiera sporo wilgoci, co aktywuje powstawanie ognisk korozji.

Jakie są wady pompowania kół azotem?

Pompowanie kół azotem z pewnością nie jest metodą idealną. Ma także swoje wady. Pierwszą z nich jest słaba dostępność punktów, w których można napompować koła azotem. Ilość takich miejsc, w porównaniu do liczby i dostępności tradycyjnych kompresorów na stacjach, jest bardzo mała. Usługa pompowania kół azotem jest także droższa od tradycyjnego napełniania. Z drugiej strony opony napełnione azotem trzy razy dłużej zachowują pierwotne ciśnienie, co znacznie zmniejsza częstotliwość pompowania.

Jak przebiega pompowanie kół azotem?

Przed rozpoczęciem pompowania azotem należy najpierw wyssać z kół całe powietrze. Wykorzystuje się do tego specjalną pompę próżniową. Dosyć popularne jest obecnie pompowanie z butli. Niestety jego efektywność nie jest idealna, ponieważ w butli znajduje się 92% azotu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest napełnianie opony czystym azotem wytwarzanym przez specjalną wytwornicę.

Z pewnością warto spróbować pompowania kół azotem, aby móc ocenić samodzielnie jaka jest różnica między obiema metodami i która z nich jest bardziej efektywna.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów