Polska bez poprawy. Są ostateczne dane o wypadkach w EU w 2023 r. 

Komisja Europejska opublikowała ostateczne dane na temat wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, jakie miały miejsce w państwach UE w 2023 r. Dobra wiadomość jest taka, że jest u nas nie gorzej niż we Włoszech. Zła taka, że to wciąż powyżej unijnej średniej.

Spadkowy trend został zahamowanySpadkowy trend został zahamowany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

Jeszcze przed kilkoma laty polskie drogi należały do najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Od pewnego czasu sytuacja się poprawiała, ale dopiero w 2022 r. – po znacznym zaostrzeniu taryfikatora mandatów - zaszła radykalna zmiana. Pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków na milion mieszkańców Polska uzyskała wynik wynoszący 51 i pod tym względem okazała się lepsza niż Włochy (53). Ci, którzy liczyli na dalszą poprawę, mogą czuć zawód.

Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r.
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w 2019 i 2023 r. © Materiały prasowe | Komisja Europejska

Ostateczne dane opublikowane przez Komisję Europejską jasno pokazują, że pod względem poprawy bezpieczeństwa Polska złapała zadyszkę. W 2023 r. na naszych drogach zginęły 1893 osoby (1883 w 2022 r.), co oznacza, że w przeliczeniu na milion obywateli w wypadkach zginęły 52 osoby.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Co prawda w dłuższej perspektywie, od 2019 r., jest to wynik o 35 proc. lepszy, ale nie można ignorować faktu, że wciąż jest to gorzej niż wynosi europejska średnia. Ta wyniosła w 2023 r. 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Warto też zauważyć, że nie można przypisać stagnacji w Polsce ogólnoeuropejskiemu trendowi. W 18 krajach spośród 31 ujętych przez Komisję Europejską w 2023 r. nastąpiła poprawa bezpieczeństwa.

Na przykład na Węgrzech bezwzględna liczba śmiertelnych ofiar wypadków w 2023 r. spadła względem 2022 r. o 12 proc., w Belgii o 7 proc., w Finlandii o 11 proc., a w Słowenii o 4 proc. Otwarte pozostaje pytanie o to, co zrobi rząd, żeby przywrócić w Polsce spadkowy trend liczby drogowych tragedii.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach