Coraz mniej trafia na złom. Tak małego ruchu nie było od lat

Większość samochodów z polskich dróg kiedyś trafi na złom – utrata wartości, usterki czy rdza powodują, że czterech kółek czasami nie da lub nie opłaca się ratować. Tyle tylko, że w 2023 roku Polacy niezbyt licznie żegnali się ze swoimi autami.

Opel Astra GOpel Astra G
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Opel
Mateusz Lubczański

W 2023 roku na szrot trafiło 389 513 samochodów, czyli 32 tys. mniej niż w 2022 roku (to spadek o 7,6 proc.) – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jeszcze bardziej spadek widać w stosunku do rekordowego 2018 roku, kiedy z dróg zniknęło więcej niż pół miliona pojazdów.

Liczba zezłomowanych aut w Polsce w 2003 roku (dane: Samar)

RokLiczba zezłomowanych aut
2018504 180
2019468 882
2020405 204
2021485 515
2022421 728
2023389 513

W 2023 roku Polacy najchętniej złomowali auta z 1999 roku, stanowiły one 13 proc. całości. Kolejne roczniki to 2000 i 2001 rok. Na szrocie częściej zobaczymy jednak auto z 2004 roku niż z 1997 roku. Najwidoczniej co miało się zepsuć już się zepsuło, a o to, co jeździ, warto już zadbać.

Najczęściej trafiające na złom modele można było oczywiście spotkać bez problemu na ulicy. Pierwsza trójka to klasyki: opel astra, volkswagen golf czy volkswagen passat. Jednak warto też zauważyć, że z dróg zniknęło 11 935 fiatów seicento, prawie 10 tys. opli vectr, 8 tys. peugeotów 206 czy chociażby 5 tys. matizów.

Najczęściej złomowane auta w Polsce w 2023 roku (źródło: Samar)

Marka i model

1Opel Astra22 804
2Volkswagen Golf18 352
3Volkswagen Passat15 120
4Ford Focus14 419
5Opel Corsa12 619
6Fiat Seicento11 935
7Volkswagen Polo10 434
8Opel Vectra

9998

9Fiat Punto

9849

10Renault Scenic

9809

11Ford Mondeo

9014

12Audi A4

9821

13Peugeot 206

8327

14Renault Megane

8161

15Skoda Fabia

6742

16Renault Laguna

6699

17Renault Clio

6596

18Opel Zafira

5846

19Daewoo Matiz

5506

20Mercedes klasy A

4834

Najwięcej aut zezłomowano w województwach mazowieckim i wielkopolskim, a najmniej w podlaskim i opolskim.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.