Polacy zbudowali wyścigową Toyotę GT86

Choć Toyota oferuje wyścigową wersję swojego coupe GT86, to nie brakuje osób, które modyfikacji dokonują na własną rękę. Jednym z takich konstruktorów jest Polak, Marcin Scheffler, właściciel warsztatu Forge Racing.

Toyota GT86Toyota GT86
Źródło zdjęć: © GT86 by Piotr
Szymon Jasina

Scheffler poznał Piotra, kierowcę i właściciela Toyoty GT86, podczas imprezy typu track day na Torze Poznań w kwietniu 2015 roku. Piotr był jednym z kursantów, który po raz pierwszy jeździł na torze. W jego aucie pojawiły się problemy techniczne i samochód trafił do warsztatu Forge Racing. Podczas naprawy właściciel sportowej Toyoty zainteresował się tuningiem i podjął decyzję o wprowadzeniu pierwszych zmian w swoim samochodzie.

Od tego czasu Marcin Scheffler zajmuje się modyfikacjami tego GT86 z 2013 r. Pierwszą zmianą były wyścigowe hamulce opracowane na bazie zestawu z Subaru STI z 2008 roku. Auto otrzymało tarcze o średnicy 315 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo z przodu i dwutłoczkowe z tyłu.

Na drugi ogień poszła zmiana amortyzatorów na Ohlins Road and Track. Rozwiązanie to jest kompromisem pomiędzy jazdą wyczynową a drogową, pozwala jednak na regulację twardości, wysokości i pochylenia kąta koła. Samochód otrzymał także specjalne, grubsze stabilizatory Whiteline i torowe opony.

Toyota GT86
Toyota GT86 © GT86 by Piotr

Te zmiany pozwoliły zapalonemu kierowcy ponownie poprawić osiągi i dały mu nową motywację do intensywnych treningów. Czas jednego okrążenia na torze w Poznaniu zredukowano z 2:02 do 1:54.

Największe modyfikacje warsztat Forge Racing przeprowadził w 2016 roku. Po kilkutygodniowych analizach zapadła decyzja o zamontowaniu turbosprężarki. Większość części zamówiono z Ameryki. Zza oceanu przyleciał układ dolotowy, układ wydechowy, turbosprężarka i wtryskiwacze. Część elementów zostało dobranych w Polsce. Silnik dostał kute korbowody i tłoki, intercooler i większą miskę olejową. Podczas pierwszych testów na hamowni udało się wygenerować 400 KM – o ponad 100 proc. więcej mocy niż uzyskuje fabryczny silnik wolnossący.

Większa moc wymagała zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń kierowcy. We wnętrzu znalazła się klatka bezpieczeństwa opracowana przez Marcina Schefflera. Pod nią fotele kubełkowe OMP, 6-punktowe pasy Sparco i kierownica OMP.

Toyota GT86
Toyota GT86 © GT86 by Piotr

Sportowe fotele, boczki i deska rozdzielcza zostały obszyte alcantarą. Z zewnątrz pojawiły się elementy z włókna węglowego – splitter, tylny spojler, maska silnika i lusterka. Samochód zmienił także kolor – został oklejony na ciemnoszary mat.

W tej postaci Toyota GT86 pojawiła się na torze na początku 2016 roku na pierwszym track day. Możliwości auta jako pierwszy sprawdził Marcin Szeffer, uzyskując czas okrążenia 1:45 – o 9 s poprawiając rekord samochodu. Najlepszy wynik właściciela auta do tej pory to 1:46. Już wiadomo jednak, że na tym nie poprzestanie i samochód przejdzie kolejne modyfikacje.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są