Polacy wydają rocznie 1360 zł na mechanika. Najdroższe są naprawy młodych aut

Badania przeprowadzone na zlecenie internetowej platformy dobrymechanik.pl wykazują, że przeciętny Polak zostawia rocznie w warsztacie więcej niż połowę minimalnego wynagrodzenia. Wydatki związane z utrzymaniem auta zależą głównie od jego wielkości i klasy, lecz jeśli chodzi o wiek - najwięcej płacimy za naprawę stosunkowo młodych pojazdów.

Najdroższe w naprawie są stosunkowo młode auta z wyższych segmentów rynku.Najdroższe w naprawie są stosunkowo młode auta z wyższych segmentów rynku.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Jedzura/REPORTER/EastNews
Aleksander Ruciński

1360 zł - tyle w ciągu roku wydaje przeciętny Kowalski na naprawy swojego auta. To całkiem sporo, lecz nie ma się czemu dziwić - jak wskazują badania, co trzeci kierowca odwiedza warsztat 3-5 razy na rok, a 65 procent badanych kierowców robi to 1-2 razy w roku. Oznacza to, że spędzamy u mechanika stosunkowo dużo czasu.

Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że na naprawy najmniej wydają posiadacze małych i prostych samochodów - w segmencie A jest to przeciętnie 886 złotych. Im większe i bardziej skomplikowane auto - tym więcej trzeba wydać na jego naprawy - w przypadku pojazdów wyższych klas, należących do segmentów E, F, G, jest to aż 2471 zł na rok.

Z raportu opublikowanego przez dobrymechanik.pl wynika, że najbardziej opłaca się korzystać z pojazdu kompaktowego. W przypadku segmentu C średni koszt napraw to 992 zł - tyle samo co w segmencie B i niewiele więcej niż w najmniejszych samochodach. Co jednak ciekawe, stosunkowo młode auto nie gwarantuje nam taniej eksploatacji.

Właściciele samochodów w wieku 4-10 lat zostawiają w warsztacie przeciętnie 1576 zł - najwięcej ze wszystkich badanych. Autorzy raportu twierdzą, że wynika to z faktu, iż są to samochody wykorzystujące najnowsze technologie, co znacząco podwyższa koszty ich obsługi. Młodsze pojazdy natomiast przez pierwsze 2-3 lata są zazwyczaj objęte okresem gwarancyjnym.

Na różnice w ilości pieniędzy zostawianych u mechanika wpływa też wiek właściciela pojazdu. I tak osoby mające więcej niż 55 lat wydają rocznie na naprawy około 829 zł. Na drugim końcu skali mamy młodych kierowców, w wieku 18-24 lat. Ci z kolei, choć zazwyczaj nie należą do zamożnych, płacą przeciętnie 1407 zł.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat.prasowe dobrymechanik.pl

Choć statystyki pokazują, że większość Polaków potrzebuje pomocy mechanika stosunkowo często, liczba warsztatów sukcesywnie maleje. Najczęściej upadają małe zakłady, nieposiadające specjalistycznego sprzętu i wykwalifikowanej kadry, niezbędnej do obsługi coraz bardziej skomplikowanych pojazdów.

"Uważam, że warsztaty będą musiały zacząć dostosowywać się do klientów z młodszymi autami. Jeśli właściciele serwisów będą inwestowali w wiedzę swoją oraz swoich mechaników, jak również w nowoczesne narzędzia i tworzenie nowych stanowisk serwisowych, mogą skorzystać na wciąż rosnącej liczbie aut, które kupują Polacy" - twierdzi Filip Goździewicz, członek zarządu serwisu DobryMechanik.pl

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam