Polacy na Dakar 2024. Zwycięzca znów na starcie i debiut w nowej kategorii

Organizatorzy Rajdu Dakar przypisali już zawodnikom numery startowe. Choć nie znamy jeszcze pełnej listy uczestników, to możemy już teraz wymienić listę Polaków. Pojawią się ubiegłoroczni zwycięzcy, popularny Hołowczyc i debiutanci, którzy wystartują w zupełnie nowej dla nas kategorii.

Eryk GoczałEryk Goczał
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Energylandia Rally Team
Marcin Łobodziński

Do walki w 46. edycji Dakaru stanie 820 zawodników w 455 pojazdach. Rajd rozpocznie się 5 stycznia w mieście Al-Ula na północy Arabii Saudyjskiej. Na terenowy maraton będzie składać się 12 etapów i prolog o łącznej długości odcinków specjalnych wynoszącej 5000 km, na trasie o całkowitej długości 8549 km wraz z odcinkami dojazdowymi. Zawody, które jednocześnie stanowią pierwszą rundę W2RC 2024, zakończą się 19 stycznia metą w nadmorskim mieście Yanbu.

Polacy wystartują w każdej kategorii. Co istotne, najliczniej będą reprezentowane te samochodowe. Na trasy Dakaru wraca Krzysztof Hołowczyc, który po dość długiej przerwie startował w mistrzostwach Polski i Pucharze Europy. Wraz z Łukaszem Kurzeją zdobyli wszystko, co było do zdobycia. W Dakarze pojadą sprawdzonym Mini z numerem 217 zbudowanym w nowej kategorii T1 Ultimate.

Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja
Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja © Materiały prasowe | X-raid

W tej samej klasie wystartuje druga załoga - Magdalena Zając i Jacek Czachor, a ich Toyota Hilux otrzymała nr 274. Zając jest drugą Polką w historii, po Martynie Wojciechowskiej, która wystartowała w Rajdzie Dakar i teraz będzie chciała wykorzystać to doświadczenie w kolejnej próbie. Jacka Czachora kibice znają bardziej jako motocyklistę, ale tym razem ze swym doświadczeniem nawigacyjnym będzie pilotem.

Mistrz w gronie faworytów

Na starcie Dakaru nie zabraknie rodziny Goczałów w kategorii SSV reprezentujących Energylandia Rally Team. Tym razem w nowej kategorii T3 – Challenger. Przypomnę, że wcześniej startowali w klasie produkcyjnej T4. Eryk Goczał wygrał tegoroczny Dakar i znów ma chęć sięgnąć po zwycięstwo. Wsparciem dla niego, ale i pełnoprawnymi zawodnikami będą Marek Goczał (ojciec) i Michał Goczał (wujek).

Eryk Goczał
Eryk Goczał © Materiały prasowe | Energylandia Rally Team

Załoga Eryk Goczał i Oriol Mena wystartuje z numerem 302. Marek Goczał i Maciej Marton pojadą z numerem 304, natomiast 310 został przypisany do Michała Goczała i Szymona Gospodarczyka.

W kategorii SSV T4 też znajdą się reprezentanci z Polski, a konkretnie Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar, który wystartują Can-Amem Maverickiem z numerem 403.

Znanym nie od dziś Polakiem na Dakarze znów będzie Dariusz Rodewald zamieszkujący w Holandii. Trzykrotny (w tym tegoroczny) zwycięzca w kategorii ciężarówek stanowi część załogi, w której skład wchodzą Janus van Karsten i Marcel Snijders. Zobaczymy ich na starcie z numerem 600 w ciężarówce Iveco.

Polacy w Dakar Classic

Po raz pierwszy w historii Dakaru Polacy pojawią się w kategorii Classic, która stanowi w pewnym sensie oddzielny rajd, ale prowadzony w dużej części trasami obok tradycyjnego Dakaru. Jest to rajd na regularność, a nie szybkościowy, więc rywalizacja będzie tu zupełnie inna.

Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński
Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński © Materiały prasowe

Toyota Land Cruiser HDJ80 z numerem 736 to załoga w składzie Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński. Doświadczony na krajowych odcinkach zaspół będzie reprezentować barwy Toyota Team Classic swoją klasyczną terenówką zbudowaną na wzór samochodów, które przed laty otworzyły serię sukcesów tej marki w pustynnym maratonie. O samym aucie i kierowcy mogliście już czytać na łamach Autokultu.

Kolejne samochody to dwa Porsche 924 Turbo z zespołu P-Rally Team. Z numrem 709 pojadą Łukasz Zoll i Michał Zoll, a drugim z numerem 737 Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka, który ma ogromne doświadczenie w rajdach na regularność. Auta marki Porsche są przygotowane na wzór francuskich samochodów stajni Sanauto startującej w Dakarze w 1981 roku.

Porsche 924 Turbo
Porsche 924 Turbo © Materiały prasowe | P-Rally (Team)

Kolejną załogą w Classicu jest Dominik Ben i Katarzyna Malicka z numrem 716.

Trzech motocyklistów

Trzech reprezentantów Polski pojedzie motocyklami. Numer 26 dostał Konrad Dąbrowski, syn Marka Dąbrowskiego. Numer 31 przypisano Maciejowi Giemzie z Orlen Teamu, a Bartłomiej Tabin będzie miał numer 102.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach