Pojazdy autonomiczne bezpieczniejsze od prowadzonych przez człowieka? Naukowcy to wykluczają

Producenci samochodów, promując technologię autonomicznej jazdy często podkreślają aspekt bezpieczeństwa, pomijając świadomie lub nie ten najważniejszy, czyli komfort. Gdy autonomiczna jazda stanie się powszechna, na drogach będzie znacznie mniej wypadków. Czy na pewno?

Kia Drive WiseKia Drive Wise
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Badaniem tego zagadnienia zajęli się naukowcy z University of Michigan. Stwierdzili, że co do zasady maszyny nie mogą mieć przewagi nad człowiekiem z kilku powodów. Nowoczesne samochody ”widzą”, ale w przeciwieństwie do ludzi nie rozumieją tego, co się wokół nich dzieje. Mogą nieprawidłowo interpretować niektóre zachowania pieszych i kierowców innych pojazdów. Człowiek potrafi rozpoznać intencje innych użytkowników drogi bez żadnej komunikacji werbalnej, np. umowny znak, że ktoś nas przepuszcza na skrzyżowaniu czy pozwala włączyć się do ruchu.

Ponadto maszyny działają tak, jak je zaprogramowano. Człowiek błyskawicznie adaptuje się do nowych warunków. Przykładem niech będą linie wyznaczające pasy ruchu, które z czytelnych w jednej chwili, mogą się zmienić w ledwo widoczne. Dla człowieka nawet brak takich linii nie jest problemem. Kierowca jest w stanie rozpoznać nietypowe zachowanie drugiego kierowcy innego pojazdu jadącego przed lub za nim.

Maszyny też mają pewną przewagę nad człowiekiem. Na przykład lepiej ”widzą” w nocy dzięki systemom noktowizyjnym czy podczerwieni. Według badaczy tematu, maszyny potrafią szybciej zareagować na sytuację zagrożenia, na przykład o sekundę wcześniej rozpoczynają hamowanie awaryjne. Faktem jednak jest, że maszyna nie każdą sytuację potraktuje jako zagrożenie, choć w rzeczywistości nim będzie.

W samochodzie autonomicznym będzie na pewno bezpieczniej niż z osobą niewyspaną, znużoną, chorą, niedoświadczoną, niesprawną fizycznie, zdenerwowaną, rozkojarzoną… i tu można jeszcze długo wymieniać. Żaden pojazd autonomiczny nie ma jednak szans w starciu z doświadczonym kierowcą. Ale czy na drogach mamy samych superszoferów?

Trudno zgodzić się z argumentami zwolenników w pełni autonomicznych samochodów z jeszcze jednego powodu. Jeżeli po drogach będą jeździli żywi kierowcy i roboty, może zapanować totalny chaos. Ludzie mogą nie zrozumieć maszyn, a maszyny nie zrozumieją ludzi. Wystarczy jedna sytuacja trochę odbiegająca od normy (np. awaria innego pojazdu na skrzyżowaniu) i te autonomiczne ”zwariują”. Czy to będzie bezpieczne? Raczej nie.

Dlatego może warto zostać tylko przy pewnych funkcjach autonomicznej jazdy i ograniczonych możliwościach, a samodzielne poruszanie się pojazdów-robotów zostawmy w obszarze fantastyki. Niech auta same jadą w korku, niech pędzą jednym pasem ruchu autostrady i same parkują, nawet bez obecności kierowcy w środku. Jednak nie spuszczajmy ich ze smyczy, bo to się może skończyć katastrofą.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej