Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów - cz. 1 

Firmy użytkujące pojazdy służbowe czekają niełatwe czasy jeśli chodzi o zakup ubezpieczenia samochodu. Drożejące OC i AC to nie jedyny problem, niepokojące może być także zmniejszenie liczby towarzystw chcących chronić auta służbowe.

Rozbity opelRozbity opel
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Autokult Biznes

Ubezpieczenie OC trzeba obowiązkowo wykupić dla niemal każdego pojazdu funkcjonującego w firmie, ale także jeśli używamy go jako prywatnego środka przemieszczania się po drogach. O wyjątkach typu rower nie będziemy tutaj pisać, bo to temat na zupełnie inne rozważania, poza tym dwukołowce rzadko funkcjonują w ramach przedsiębiorstwa. Istotne, że chcąc jeździć autami trzeba wydać pieniądze na ochronę skutków ewentualnej kolizji lub wypadku. Co gorsza w ostatnich czasach są to coraz większe kwoty.

Zniżek raczej nie będzie

Jak mówi Piotr Gortatowicz z firmy szkoleniowej Gort Business, przez około trzy lata, jeszcze do 2015 roku, można było korzystać z malejących cen OC i podpisywać wielkie korzystne dla klienta umowy. Wyceny składek, szczególnie spakietowanych np. z AC były naprawdę niewielkie, tym bardziej że rywalizacja ubezpieczycieli na wysokość składek przybrała mocno na sile. Niestety, dobre już było. 2016 rok i prawdopodobnie również 2017 rok to czas opłat wyższych nawet o kilkadziesiąt procent.

Powodów jest kilka. Przede wszystkim towarzystwa ubezpieczeniowe poniosły przez ostatnie lata straty na komunikacyjnym OC, poza tym do działania włączyła się także Komisja Nadzoru Finansowego. Teoretycznie na wysokość tego ubezpieczenia nie mamy większego wpływu, poza np. wyborem pojazdu, ale wysokość OC raczej nie będzie determinowało kupna innego modelu. Z drugiej strony zdaniem Gortatowicza nasze działania pośrednio, w makroskali mogą pomóc nieco niższym opłatom.

Generali bez floty

Warto sobie bowiem uświadomić, że my wszyscy niejako płacimy, dorzucamy złotówki do kosztów wszystkich sytuacji, które spowodowali popełniający błędy lub jeżdżący lekkomyślnie inni kierowcy. Zatem im częściej nie dochodzi do wypadku, tym wydatki dla ubezpieczyciela są mniejsze. Koszty ich działania obniży także sprawna współpraca z osobami uczestniczącymi w zdarzeniu drogowym. Jeśli towarzystwo będzie miało mniejsze wydatki, być może zacznie konkurować z rywalami ceną, co z kolei z pewnością zadowoli klienta.

Niestety, to nie koniec złych wiadomości dla osób zmuszonych opłacać składki ubezpieczeniowe za samochody firmowe. Maleje liczba towarzystw ubezpieczeniowych świadczących ochronę komunikacyjną pojazdów. Przykład stanowi firma Generali, która praktycznie nie ma już działu sprzedaży flotowej, a w jego składzie nie brakowało uznanych na rynku fachowców. Link4 dosyć dynamicznie próbowało zawojować rynek aut służących do pracy, ale zostało niedawno przejęte przez PZU.

AXA z kolei zjednoczyła szyki z LU Polska. Wiele towarzystw selekcjonuje podmioty, które chciałyby u nich ubezpieczać środki lokomocji i transportu, szczególnie w aspekcie autocasco. W praktyce na rynku zostało zaledwie kilku mocnych graczy rywalizujących o klienta. Taka sytuacja również nie wpływa korzystnie dla kierowców na ceny.

Kłopoty firm CFM

Bywają wręcz branże niezbyt chciane przez ubezpieczycieli. Przykładem są podmioty świadczące usługę wynajmu długoterminowego, wynajmu krótkoterminowego, floty z dużą liczbą przedstawicieli handlowych, przewożące towary z kraju do kraju, szczególnie, gdy miejscem docelowym jest Wielka Brytania. Mimo że w obecnych czasach wiele mówi się: "klient nasz pan", na rynku ubezpieczeń aut służbowych nie ma bezwzględnej walki o każdego klienta.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów