Podwyżka opłat "staje się niezbędna". WORD-y w obliczu katastrofy finansowej

50 zł za egzamin teoretyczny, nawet 200 zł za "praktykę" w przypadku motocykla czy samochodu – takich stawek chce Zarząd Związku Województw RP. Podwyżki są potrzebne – według organu nie ma już pieniędzy nawet na podstawową działalność.

Proponowane stawki przewidują minimum 200 zł zł za egzaminProponowane stawki przewidują minimum 200 zł zł za egzamin
Źródło zdjęć: © WORD Warszawa
Mateusz Lubczański

Wysokość opłat egzaminacyjnych nie zmieniła się od 9 lat, z kolei płace egzaminatorów nie zostały zmienione od 2007 roku. Tymczasem od 2019 roku Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego generują coraz mniejsze przychody. Powodów jest kilka.

Główna przyczyna wskazywana w piśmie to niż demograficzny, "narastające zjawisko odkładania decyzji o uzyskaniu prawa jazdy" oraz powiększające się koszty organizacji egzaminów. W ubiegłych latach przychody z samego egzaminowania pozwalały na inwestycje w ośrodki czy działalność na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Teraz brakuje na podstawową działalność.

Za egzaminy na kategorię C, D, +E mielibyśmy płacić 250 zł. B1 czy T kosztowałyby 200 zł. Są to stawki maksymalne, które miałyby pojawić się w ustawie. To jednak nie koniec podwyżek – sam Zarząd zauważa, że takie stawki zaledwie ustabilizuje sytuację WORD-ów i pozwolą utrzymać ciągłość i sprawność ich funkcjonowania. Czyli o inwestycjach można zapomnieć.

Pod lupą miałyby znaleźć się też pensje egzaminujących. "Powszechnym problemem zaczyna być nabór nowych pracowników na stanowisko egzaminatora" – czytamy w dokumencie. Problemem mają być nieatrakcyjne stawki wynagrodzenia, które pozostały niezmienne, choć minimalne wynagrodzenie wzrosło od 2013 roku o 75 proc. Dlatego też średnia wieku wynosi ponad 50 lat.

Podwyżka opłat za egzaminy państwowe "staje się niezbędna", jeśli ośrodki ruchu drogowego mają działać na dotychczasowych zasadach. Prezes Zarządu Związku Województw RP prosi o podjęcie inicjatywy legislacyjnej.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów