Płatne parkingi przy marketach pod lupą UOKiK. Klienci czują się oszukiwani

W 2019 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 100 skarg dotyczących płatnych parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Poszkodowani klienci narzekają na złe oznakowanie i niejasne zasady korzystania z parkingu. Skarżą się również na odmowy składanych reklamacji, co skłoniło UOKiK do bliższego zbadania sprawy.

Parkowanie na zakupach coraz częściej wiąże się z koniecznością pobrania biletu.Parkowanie na zakupach coraz częściej wiąże się z koniecznością pobrania biletu.
Źródło zdjęć: © fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Aleksander Ruciński

Od kilku lat, szczególnie w dużych miastach zauważyć można rosnącą ilość płatnych parkingów przy zakupowych dyskontach. Zarządcy obiektów chcący oddzielić faktycznych klientów od cwaniaków robiących sobie na przysklepowych miejscach całodzienny postój, sukcesywnie wprowadzają systemy biletowe uprawniające do darmowego parkowania przez pierwsze 60 lub 90 minut.

Mogłoby się wydawać, że to uczciwe i praktyczne rozwiązanie pozwalające klientom na korzystanie z parkingu bez opłaty. Problem w tym, że nie wszyscy kierowcy są wystarczająco świadomi konieczności pobrania biletu i umieszczenia go za szybą auta. Ci, którzy tego nie zrobią, zazwyczaj są karani dodatkową opłatą w wysokości nawet 150 zł.

Z ponad 100 skarg złożonych w 2019 roku do UOKiK wynika, że wiele parkingów jest niewłaściwie oznakowanych, przez co klienci nie wiedzą o konieczności pobrania biletu. Inni z kolei, zamiast umieścić bilet za szybą auta, zabierają go ze sobą.

Mimo, że fizycznie skorzystali z parkomatu i mają na to dowód w postaci biletu, ich reklamacje są zazwyczaj rozpatrywane negatywnie. UOKiK donosi również o przypadkach, w których obsługa parkingu naliczyła karę za brak biletu, zanim jeszcze kierowca zdążył pobrać go z parkomatu.

"Konsument nie może być wprowadzany w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi" – twierdzi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W związku z dużą liczbą skarg urząd przygląda się działaniom firmy TD System zarządzającej parkingami Biedronki i Aldi, choć nie wyklucza się również podobnych działań w przypadku konkurencyjnych sieci. Prowadzone postępowanie ma jak na razie charakter wyjaśniający. UOKiK przypomina, by korzystając z parkingów zwracać uwagę na regulaminy i oznaczenia, a w razie niejasności, czy problemów kontaktować się z rzecznikiem konsumentów.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.