Butelki, soja czy trzcina cukrowa w samochodach. Branża chce być bardziej "eko"

Skórzana tapicerka czy drewniane wykończenie przechodzi do przeszłości. Producenci coraz szerzej stawiają na materiały po recyklingu i naturalne składniki. Niektóre z nich - jak pył wulkaniczny - trafiają do popularnych aut w zasięgu typowego Kowalskiego.

Skóra nie jest już premium. Jej miejsce zastępuje wełnaSkóra nie jest już premium. Jej miejsce zastępuje wełna
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe Toyoty
Mateusz Lubczański

Samochód, z którego korzysta japoński cesarz podczas codziennych obowiązków robi wrażenie. Ma pięciolitrowy silnik V8, wygląda jak klasyczny sedan z lat 60., a wykonanie jednego emblematu z ptakiem fenghuang trwa aż 6 tygodni. Japończycy uznają jednak, że tapicerka wykonana ze skóry nie jest specjalnie wykwintna – trzeszczy przy kontakcie z ciałem, jest zimna w dotyku i pęka. Zamiast tego wykorzystuje się wełnę.

Nie ma ona praktycznie żadnych wad skóry, a jej użycie pozwala dodatkowo wyciszyć kabinę. Oraz – co raczej nie stanowiło priorytetu dla Japończyków – jej wykorzystanie nie wymaga zabijania zwierząt. W tym kierunku – odpowiedzialnego rozwoju, recyklingu i materiałów naturalnych – podąża branża motoryzacyjna. Klienci coraz częściej zwracają na to uwagę.

Wnętrze Hyundaia Ioniqa - w procesie produkcji wykorzystano pył wulkaniczny i sproszkowane drewno
Wnętrze Hyundaia Ioniqa - w procesie produkcji wykorzystano pył wulkaniczny i sproszkowane drewno © fot. Marcin Łobodziński

Dlatego też coraz więcej elementów pochodzi z recyklingu. Volvo planuje, że do 2025 roku uda się zwiększyć współczynnik ich wykorzystania z około 5 do 25 proc. Już teraz przy produkcji tapicerki nowego Forda Focusa zużywa się 22 plastikowe butelki, a ognioodporny materiał Dinamica znajdujący się w Range Roverach wymaga średnio 53 syntetycznych opakowań. Również BMW wykorzystuje granulat PET po butelkach.

Toyota potwierdza, że 20 proc. plastików w jej pojazdach pochodzi z recyklingu. Ale nie ogranicza się wyłącznie do tego materiału. Glikol potrzebny do wykonania wypełnienia siedzeń produkowany jest z trzciny cukrowej. Niemcy z kolei zauważyli, że tradycyjne plastiki można zastąpić włóknami ketmii, czyli hibiskusa.

Boczki drzwi w BMW i3
Boczki drzwi w BMW i3 © fot. Mateusz Lubczański

Innowacji nie brakuje. Wykorzystuje się nawet przetworzony papier, który znajduje się w podsufitkach. Podobnie jest z kartonem, który odpowiada za wygłuszenia. Te pod maską w niektórych przypadkach są wykonane z zużytych opon. Hyundai z kolei poszedł o krok dalej – w modelu Ioniq użyto trzciny do produkcji dywaników, sproszkowane drewno i pył wulkaniczny z kolei wykorzystywane są w panelach drzwi.

Jest jeszcze jeden składnik, z którym branża moto wiąże olbrzymie nadzieje. To soja. Z tą rośliną eksperymentował już Henry Ford. Stworzył auto, którego nadwozie powstało właśnie z soi. Wojna przerwała rozwój w tym kierunku, lecz dziś roślina ta jest ważnym składnikiem przy produkcji foteli. Wykorzystano ją też w izolacji kabli, ale niektórzy właściciele odnotowali większe zainteresowanie gryzoni tak zabezpieczoną wiązką elektryczną.

Drewno w BMW i3
Drewno w BMW i3 © fot. Mateusz Lubczański

Więcej recyklingu i więcej naturalnych materiałów to więcej problemów? Wykorzystanie nowych materiałów może wydawać się ekologiczne, ale - jak często - rodzi kolejne zmartwienia. PETA donosi, że rocznie z powodu chłodu ginie milion owiec. Zapotrzebowanie na wełnę sprawia, że są one golone za wcześnie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów