WAŻNE
TERAZ

Upadł rząd we Francji. Nie uzyskał wotum zaufania

Pierwszeństwo na przejściach przez ścieżkę rowerową. Tu też obowiązują nowe przepisy

Od 1 czerwca zmieniły się zasady pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Wielu użytkowników jednośladów nie wie jednak, że takie same zasady obowiązują na pasach namalowanych na ścieżkach rowerowych.

Piesi przeszli przez jezdnię? Dalej trzeba im ustąpić pierwszeństwaPiesi przeszli przez jezdnię? Dalej trzeba im ustąpić pierwszeństwa
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Niechronieni kontra inni niechronieni

Nowe przepisy doprecyzowały relacje pomiędzy pieszymi i kierowcami. A co z sytuacją, gdy stykają się dwie kategorie niechronionych uczestników ruchu? "Po pracy szedłem wzdłuż Alej Jerozolimskich, w okolicy ronda Zesłańców Syberyjskich. Tam ścieżka rowerowa jest raz z jednej, a raz z drugiej strony chodnika. W miejscu, gdzie chodnik krzyżuje się ze ścieżką, niemal zostałem potrącony. Jadący rowerzysta zdawał się w ogóle nie widzieć przejścia przez drogę rowerową. Nawet nie zwolnił, żebym mógł przejść. Musiałem odskoczyć, żeby mnie nie uderzył" – pisze nasz czytelnik Paweł z Warszawy.

Jak traktować pasy wymalowane na ścieżce rowerowej? I jak w ich rejonie powinien zachować się użytkownik jednośladu? Zmienione 1 czerwca 2021 r. przepisy mówią: "Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem". Tu powstaje jednak pytanie: czy rower jest pojazdem, a pasy na ścieżce rowerowej przejściem dla pieszych?

Takie wątpliwości rozwiać mogą definicje zawarte w Prawie o ruchu drogowym. Według nich pojazd to "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane". Rower bezsprzecznie mieści się w tej kategorii. Jak wyjaśniają przepisy, przejście dla pieszych to "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi". To powinno rozwiać wątpliwości.

Przejście jak każde inne

- Pasy wyznaczone na ścieżce rowerowej należy traktować dokładnie tak samo jak przejście dla pieszych na jezdni – mówi Autokult.pl asp. sztab. Marzanna Boratyńska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. - Osoba jadąca rowerem po ścieżce ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i zwolnić przed przejściem, jeśli mogłoby to narazić na niebezpieczeństwo wchodzących na przejście lub na nich przebywających. Należy też ustąpić pierwszeństwa osobie wchodzącej na przejście i już się na nim znajdującej – dodaje policjantka.

Użytkownik roweru czy elektrycznej hulajnogi, który nie dostosuje się do przepisów, za każde z tych wykroczeń może zostać ukarany mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Korzystający z jednośladów powinni jednak zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół.

Przepisy, które od 1 czerwca dają pierwszeństwo pieszym wchodzącym na pasy, nie dotyczą w analogiczny sposób rowerzystów. W mocy pozostaje art. 27 Prawa o ruchu drogowym, w świetle którego "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".

  • Rowerzysta poruszający się ścieżką na przejeździe rowerowym prowadzącym przez jezdnię ma pierwszeństwo przed jadącymi nią pojazdami. Nie ma go jednak w momencie wjeżdżania na przejazd. Przepisy nakazują kierowcom zachowywać w rejonie przejazdów szczególną ostrożność, by zapewnić w tych miejscach bezpieczeństwo. Wszystko dlatego, że rowerzysta nie zawsze jest w stanie zatrzymać się na krótkim odcinku – stwierdza asp. sztab. Marzanna Boratyńska.

Rowerzyści często i w dobitny sposób apelują o przestrzeganie dotyczących ich przepisów przez kierowców. I słusznie, bo rozpędzone auto w konfrontacji z nieosłoniętym użytkownikiem jednośladu może stanowić dla niego śmiertelne zagrożenie. Nic nie zwalnia ich jednak ze znajomości przepisów i dbałości o bezpieczeństwo jeszcze słabszych uczestników ruchu – pieszych.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery