Pierwszeństwo przed przejściem tak, ale nieprędko. Potrzeba ogólnokrajowych zmian

Planowana zmiana przepisów dająca pieszym pierwszeństwo na przejściach stanowi wyzwanie także dla samych ustawodawców, którzy muszą dostosować infrastrukturę w całym kraju i przeprowadzić szeroko zakrojoną akcję informacyjną. Dlatego też nowych przepisów nie doczekamy się prędko.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber (fot. Rafał Malecki/East News)Wiceminister infrastruktury Rafał Weber (fot. Rafał Malecki/East News)
Mateusz Żuchowski

Podczas konferencji GITD informującej o instalacji 26 nowych fotoradarów obecny na miejscu wiceminister infrastruktury Rafał Weber odniósł się także do kwestii poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami od 1 stycznia 2021 roku mają wejść nowe przepisy, które dadzą pieszemu pierwszeństwo przed wejściem na przejście.

Za jeden z argumentów za wprowadzeniem tej zmiany podał śmiertelny wypadek z ulicy Sokratesa z warszawskich Bielan.

– Dziękuję mediom za podnoszenie tego tematu już od kilku miesięcy, od tego tragicznego wypadku drogowego, który miał miejsce w październiku w Warszawie. Widzimy, że przynosi (to - przyp. red.) skutek, bo statystyki ofiar śmiertelnych w wypadkach systematycznie się poprawiają – powiedział.

Minister Weber wytłumaczył, dlaczego na zmianę przepisów przyjdzie nam czekać jeszcze prawie rok.

– Ustawa potrzebuje kilkumiesięcznego vacatio legis, by przez ten czas przygotować niezbędną infrastrukturę – tłumaczy.

Przedstawiciel rządu przyznaje, że przepisy dające pierwszeństwo pieszym stanowią wyzwanie także dla jego wydziału. Jeszcze ważniejsze niż wcześniej stało się właściwe oznakowanie przejść oraz oświetlenie nie tylko samego przejścia, ale także całej strefy przed przejściem, tak by kierowcy widzieli osoby mające dopiero zamiar wejść na jezdnię.

– Mamy przygotowany program, który zacznie funkcjonować w roku 2020 (…) tak, aby od momentu wejścia przepisów w życie wszystkie przejścia spełniały najwyższe standardy bezpieczeństwa. (…) Przejścia należy wzmocnić, to znaczy doświetlić te, które nie są oświetlone i oznakować we właściwy sposób te, które nie są oznakowane, tak by kierowca zbliżający się do przejścia miał całą perspektywę tego przejścia oraz strefy przed przejściem – powiedział wiceminister.

Rafał Weber zapowiedział także ogólnokrajową akcję informacyjną kierowaną zarówno dla kierowców, jak i pieszych.

– Zmiany przepisów prawa to jedno, ale będziemy prowadzili także szeroko zakrojoną akcję edukacyjną, aby uświadomić kierowców, jakie nowe przepisy zostaną wprowadzone w życie, ale też żeby uświadamiać pieszych, by na przejściach zachowywali szczególną ostrożność. Taką kampanię będziemy prowadzić w tym roku, tak żeby i kierowcy, i piesi byli jak najlepiej przygotowani – podsumował.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów