Trzecia generacja układu e-power pod maską Qashqaia © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Pierwsza jazda: tankujesz benzynę, jeździsz jak elektrykiem. Nowy e-Power naprawdę jest oszczędniejszy

Mateusz Lubczański

Nissan wciąż rozwija swoją autorską technologię e-Power. Nowa generacja nietypowego, hybrydowego napędu stała się jeszcze oszczędniejsza – i to nawet o litr w tym samym scenariuszu.

Pierwsze wcielenie e-power można potraktować wyłącznie jako ciekawostkę, bowiem była oferowana wyłącznie w Japonii. Europa, i to całkiem niedawno, otrzymała ten napęd w wydaniu drugim, poprawionym. No i szczerze mówiąc, ten nie do końca mnie zachwycił.

Zasada działania jest prosta. Napęd kół realizowany jest jednym silnikiem elektrycznym, a energia magazynowana jest w małej, bo mającej zaledwie 2,1 kWh pojemności baterii. Żeby jednak elektrony nie wyczerpały się po kilometrze czy dwóch, pod maską mamy silnik spalinowy o pojemności 1,5 l. Jego jedynym zadaniem jest bycie elektrownią. W przeciwieństwie do pomysłu Hondy, silnik nie jest w żaden sposób połączony z kołami.

Podejście ciekawe, ale odnoszę wrażenie, że balonik z oczekiwaniami został nadmuchany przez Nissana trochę za mocno. Układ był okej – jedynie okej – w Qashqaiu, nie dawał sobie rady w X-Trailu. Japończycy wzięli sobie to do serca i przygotowali trzecią generację. No i co najważniejsze, pozwolili na porównanie jej z poprzednią w tych samych warunkach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?

Założenie jest proste – ta sama trasa, obciążenie, prędkość. Trzeba jednak odnotować, że pierwsze auto wyjeżdżające w trasę, ze starszym e-Powerem – miało koła 235/55R18, drugie z nowszym układem napędowym już 235/45R20.

Trasa biegła najpierw w stronę gór, by przeprowadzić nas przez kawałek hiszpańskiej autostrady, kończąc się na drogach lokalnych. Jeździ się cichutko i elastycznie, silnik odzywa się rzadko i nie wyje jak w innych japońskich hybrydach. Wynik starszego auta to 5,8 l/100 km z prędkością średnią na poziomie 51 km/h. Drugiego, nowszego: 4,8 l/100 km ze średnią prędkością 53 km/h. Zgadza się to z badaniami producenta.

Wyniki spalania układu e-Power
Wyniki spalania układu e-Power
Wyniki spalania układu e-Power
Wyniki spalania układu e-Power

O dziwo zmiany nie dotknęły baterii, którą jako pierwszą wskazywałem za problem napędu e-Power. Dlaczego nic z nią nie zrobiono? Na to pytanie odpowiedział mi pytaniem jeden z inżynierów odpowiedzialnych za rozwój napędu: a ile razy ją rozładowałeś? Szczerze mówiąc – ani razu. Poziom naładowania utrzymywał się w zakresie 50-80 proc., choć fakt, że tylko raz auto przyspieszyło agresywnie do poziomu 135 km/h.

Co więc zmieniono? Przede wszystkim zrezygnowano z głośnej i kontrowersyjnej technologii zmiany stopnia sprężania przez kombinowanie z korbowodem (było to szczerze mówiąc niepotrzebnie skomplikowane). Postawiono na większe turbo i dłuższy skok tłoka. Popracowano nad kulturą tworzenia mieszanki i dobrano do tego olej 0-W16. Ostatecznie – połączono w jeden moduł silnik elektryczny, falownik i przekładnię.

Nissan Qashqai na trasie testowej
Nissan Qashqai na trasie testowej © WP Autokult | sessantuno.com, guillem hernandez

No i tutaj trzeba przy zakupie Qashaqaia uważać, bo auta z nowym e-Powerem łatwo pomylić. Auto dalej ma 190 KM, chyba, że przełączycie je w tryb sport (wówczas zyskuje 11 kW). Ma za to mniej niutonometrów – 311 zamiast 330. Nowsze egzemplarze mają też inny kształt obudowy lusterek oraz deflektorów powietrza przy przednich kołach. No i mogą być zamówione na 17-calowych kołach.

Samochody pojawią się w salonach jesienią, choć jeszcze nie wiemy, czy ceny topowej wersji e-Power wzrosną. Nie zmienia to jednak faktu, że Qashqai pozostaje niezwykle wygodnym i przemyślanym samochodem, który warto rozważyć przy szukaniu nowego, kompaktowego SUV-a.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach