Peugeot 205 GTI Tolman to restomod na bazie kultowego hot hatcha. Moc robi wrażenie

205 GTI przez wielu uznawany jest za najlepszego hot hatcha w historii motoryzacji. Nigdy jednak nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, co udowadnia Tolman, brytyjski specjalista od restomodów.

Peugeot 205 GTI TolmanPeugeot 205 GTI Tolman
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tolman
Aleksander Ruciński

Tolman wziął na warsztat 205 GTI, postanawiając nieco unowocześnić jego konstrukcję. Mały peugeot, poza gruntownym odrestaurowaniem, przeszedł również daleko idący tuning, który zaowocował wzrostem mocy do bardzo przyzwoitych 200 KM.

1,9-litrowy benzyniak zyskał nowe wałki rozrządu, zmodyfikowaną głowicę, a także autorski układ wydechowy. Na koniec wszystko zostało zestrojone odpowiednim sterownikiem. Efekt? 6,5 sekundy do setki. To wynik, którego nie powstydziłyby się nawet współczesne auta z tego segmentu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 408 - tego nikt się nie spodziewał

Tolman zmodyfikował też skrzynię biegów, która teraz ma być wytrzymalsza i pracować bardziej precyzyjnie. Chętni mogą też zdecydować się na opcjonalną szperę Quaife, co na pewno poprawi prowadzenie. Jeśli jesteśmy przy prowadzeniu, trzeba też wspomnieć o zawieszeniu Bilstein, regulowanych dolnych wahaczach i tylnym stabilizatorze robionym na zamówienie.

Dzięki tym zabiegom 205 GTI stał się znacznie szybszym autem, a lepsze osiągi wymagają lepszych hamulców. Na pokładzie jest więc zestaw AP Racing z przewodami ze stali nierdzewnej.

Peugeot 205 GTI Tolman
Peugeot 205 GTI Tolman © Materiały prasowe | Tolman

Jak przystało na restomoda, Tolman nie ograniczył się wyłącznie do mechaniki. Peugeot przeszedł też bowiem kilka kosmetycznych poprawek, zyskując np. światła LED, cyfrowy zestaw wskaźników Motec, czy moduł łączności Bluetooth. Chętni mogą nawet zdecydować się na pełnoprawne multimedia.

By wejść w posiadanie takiego cacka, trzeba jednak poświęcić bazę w postaci oryginalnego 205 GTI. Specjaliści Toleman rozbiorą go na części pierwsze, doprowadzą do idealnego stanu i zmodyfikują. Zajmuje to około 700 godzin i kosztuje krocie. Gotowe auto to wydatek w wysokości około 55 tys. funtów.

  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
  • Peugeot 205 GTI Tolman
[1/15] Peugeot 205 GTI Tolman Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Tolman

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam