Odważne słowa byłego prezesa. Mówi o opłakanych skutkach elektryfikacji

Były prezes Toyoty, a obecnie przewodniczący rady dyrektorów słynie ze sceptycyzmu wobec elektromobilności. Jak twierdzi, pełne przejście na prąd może mieć opłakane skutki dla japońskiego przemysłu.

Akio ToyodaAkio Toyoda
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Akio Toyoda jest wnukiem założyciela największego koncernu motoryzacyjnego na świecie i wielkim entuzjastą motoryzacji. Charyzmatyczny prezes nie stroni od odważnych i niepopularnych opinii na temat elektromobilności.

Przykładem jest wypowiedź z 2022 r., gdy mówił o "milczącej większości, która zastanawia się, czy pojazdy elektryczne to jedyna opcja". Na początku 2024 r. dolał oliwy do ognia: "Biorąc pod uwagę, że miliard ludzi na świecie żyje bez prądu, ograniczanie ich wyborów i możliwości podróżowania poprzez produkcję drogich aut nie jest rozwiązaniem". Dodał też, że o typie wybieranego pojazdu powinni decydować klienci, a nie odgórne regulacje czy polityka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prawie 130 tys. zł za odświeżonego Yarisa. Co dostajemy w zamian?

Kilka dni temu Toyoda ponownie odniósł się do kwestii elektromobilności, tym razem w kontekście miejsc pracy i zagrożeń dla przemysłu motoryzacyjnego.

"W Japonii w przemyśle motoryzacyjnym pracuje 5,5 mln osób. Wśród nich są osoby, które od dawna zajmują się silnikami. Gdyby pojazdy elektryczne stały się po prostu jedynym wyborem, miejsca pracy tych osób zostałyby utracone" - stwierdził podczas przemówienia wygłoszonego na Uniwersytecie Nagoya.

Krytyczne spojrzenie Toyody nie oznacza jednak porzucenia planów rozwoju elektromobilności. Samochody na prąd są i będą obecne w portfolio japońskiego producenta, ale obok hybryd czy tradycyjnych silników spalinowych, a nie jako jedyna opcja.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej