Parkowanie na chodniku problemem dla pieszych. Możliwe zmiany

Liberalne przepisy, które pozwalają na parkowanie na chodniku, są notorycznie łamane. Pierwsze zachodnie kraje już wyrzuciły auta z tej przestrzeni. Inicjatywy powstają też w Polsce, choć ich finalny kształt stoi jeszcze pod znakiem zapytania.

Blokady na koła mają za zadanie zmusić kierowcę do zapłacenia mandatu.Blokady na koła mają za zadanie zmusić kierowcę do zapłacenia mandatu.
Źródło zdjęć: © EastNews/Adam Burakowski
Mateusz Lubczański

Dyskusja na temat parkowania na chodnikach w miastach pojawiła się pod koniec zeszłego roku. Przepisy określające takie manewry są niedokładne. Zezwala się na parkowanie aut o dopuszczalnej masie całkowitej (!) do 2,5 tony kołami jednego boku, jeśli a) nie ma tam zakazu postoju, b) nie tamują ruchu, c) zachowują 1,5 metra dla pieszych. Ustęp drugi pozwala już na parkowanie całym autem, wystarczy tylko spełnić 3 wymienione wcześniej warunki. Stowarzyszenie Miasto jest Nasze chce, by auta z chodników po prostu zniknęły.

Nie jest to pomysł oderwany od rzeczywistości. Szkocki parlament kilka dni temu przyjął założenia ustawy transportowej, która w ramach "Transport Scotland Bill" zakazuje parkowania na chodniku, jeśli nie ma na nim wyznaczonych miejsc. W konsultacjach publicznych za taką opcją było 83 proc. osób. Czy to ma prawo działać? Coż, podobne przepisy funkcjonują już w Londynie od 1974 roku.

Proponowane przez Stowarzyszenie Miasto jest Nasze zmiany miałyby pozwolić na parkowanie na chodniku tylko motocykla, roweru lub wózka rowerowego. Auta mogłyby stanąć tylko w wyznaczonych wcześniej miejscach. To miałoby pozwolić na poprawę bezpieczeństwa pieszych, umożliwienie swobodnego przejścia rodzicom z wózkiem dziecięcym czy przejazd osobie poruszającej się na wózku.

Zmieścił się.
Zmieścił się. © Straż Miejska Bydgoszcz

Karą miałoby być odholowanie pojazdu, bez względu na to, czy zagraża bezpieczeństwu, czy też nie. Wzbudziło to wątpliwości sejmowej Komisji do Spraw Petycji (PET). Wiadomo jednak, że zauważono niepokojący wzrost liczby zgłoszeń w tym zakresie. Trzeba karać obecnymi już środkami.

Na początku lutego Komisja do Spraw Petycji przesłała do premiera dezyderat, w którym poruszono ewentualną kwestię nowych rozwiązań legislacyjnych. W połowie kwietnia odpowiedź jeszcze nie nadeszła.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [Opinia]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [Opinia]
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat