Paliwa zimowe – co trzeba o nich wiedzieć?

Zima to wyzwanie zarówno dla kierowców, jak również ich pojazdów. Ujemne temperatury, oblodzone drogi i intensywne opady śniegu zmuszają do większej dbałości o bezpieczeństwo oraz odpowiedniego przygotowania samochodu. Oprócz wymiany opon czy sprawdzenia stanu akumulatora kluczowym elementem zimowej profilaktyki jest wybór właściwego paliwa. I tutaj dochodzimy do sedna problemu – nie każdy kierowca wie, że paliwa dzielimy na letnie i zimowe. A każdy wiedzieć powinien.

Zmiana paliwa na zimowe wydłuża żywotność silnikówZmiana paliwa na zimowe wydłuża żywotność silników
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Robertas Daskevicius

Sezonowość paliw – wiedza niezbyt powszechna

O sezonowości opon samochodowych wie każdy kierowca, ale o tym, że istnieje paliwo zimowe – już nie każdy.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research w listopadzie 2023 roku na zlecenie Circle K tylko 60 proc. Polaków ma świadomość, że istnieje podział na paliwa letnie i zimowe (a przecież w stawce są jeszcze benzyny przejściowe). Jeszcze mniej respondentów – zaledwie 1 na 4 – potrafiło wskazać różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami paliw.

Wynika z tego, że aż 40 proc. ankietowanych nigdy nie słyszało o paliwach zimowych, choć siłą rzeczy z nich korzystało, jednak całkowicie nieświadomie je wybierając.

Paliwa letnie są dostosowane do wyższych temperatur, dzięki czemu nie ma żadnych problemów z ich odparowywaniem ani rozrzedzaniem. W przypadku oleju napędowego letnia wersja ma wyższy punkt krystalizacji, co oznacza, że w niskich temperaturach mogą się w nim wytrącać parafiny, prowadząc do zatykania filtrów paliwowych.

Natomiast zimowe paliwa mają specjalny skład, który zapewnia ich płynność w niskich temperaturach. Olej napędowy zimowy cechuje się obniżonym punktem krystalizacji i temperaturą zablokowania zimnego filtra (CFPP) – zapobiega to wytrącaniu się parafin (więcej o tym procesie w dalszej części artykułu).

Ponadto benzyny przeznaczone do użytkowania w zimniejszej części roku zawierają dodatki uszlachetniające, które poprawiają uruchamianie silnika w chłodnych warunkach i ograniczają zanieczyszczenie silnika.

Podział paliw na zimowe i letnie ma zatem głęboki sens – odpowiada na potrzeby techniczne silników w różnych warunkach atmosferycznych. Korzystanie z odpowiedniego paliwa:

●       zwiększa bezpieczeństwo,

●       chroni silnik przed awariami,

●       zapewnia optymalną wydajność pojazdu.

Dzięki takim rozwiązaniom kierowcy mogą cieszyć się bezproblemową eksploatacją samochodu niezależnie od pory roku. Warto zapamiętać, że w Polsce paliwa zimowe dostępne są od 16 listopada do końca lutego.

Dochodzą do tego jeszcze tzw. paliwa przejściowe. Benzynę w tej wersji tankujemy na stacjach w okresach od 1 marca do 30 kwietnia oraz przez cały październik, natomiast przejściowy olej napędowy znajdziemy w dystrybutorach od 1 marca do 15 kwietnia, a także od 1 października do 15 listopada.

Paliwo zimowe – gdzie znaleźć najlepsze?

Bez obaw, nie musisz wykonywać pogłębionego researchu całego rynku paliwowego – zrobiliśmy to za Ciebie. W dziedzinie paliw zimowych nad konkurencje wybija się zdecydowanie oferta Circle K. I mamy na to twarde dowody.

Circle K stale monitoruje jakość swoich paliw
Circle K stale monitoruje jakość swoich paliw © materiały partnera | Robertas Daskevicius

Weźmy na tapet silniki diesla. Wspomnieliśmy już o temperaturze zablokowania zimnego filtra (CFPP). To kluczowy parametr określający zachowanie oleju napędowego w niskich temperaturach – definiuje on najniższą temperaturę, w której może on przepływać przez filtr paliwowy w standardowym czasie. Poniżej tej wartości w oleju napędowym zaczynają wytrącać się parafiny – naturalne składniki ropy naftowej.

Mogą one zatkać filtr paliwowy, uniemożliwiać dostarczanie paliwa do silnika lub spowodować trudności w uruchomieniu pojazdu. Albo wszystko powyższe. Dla benzyny problem krystalizacji nie istnieje, ponieważ ten rodzaj paliwa nie zawiera parafin, które mogłyby się wytrącać w niskich temperaturach. Gdy termometry wskazują na siarczysty mróz, benzyna pozostaje płynna i zachowuje swoje właściwości użytkowe.

Obowiązkowy poziom CFPP dla paliw zimowych w Polsce wynosi maksymalnie -20 st. C. Dzięki temu kierowcy mogą być pewni, że paliwa dostępne w sezonie zimowym spełniają wymagania odpowiednie dla polskich warunków klimatycznych.

Jednak wybór paliwa o lepszych parametrach, np. z CFPP do -30 st. C, może dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu w ekstremalnych sytuacjach.

I tutaj na scenę wkraczają zimowe paliwa spod szyldu Circle K, które spełniają te rygorystyczne wymogi z nawiązką. Benzyna miles® oraz milesPLUS® w odsłonie zimowej działa skutecznie nawet przy temperaturach do -30 st. C, a olej napędowy miles® do -20 st. C. Zimowe odmiany paliw miles®, spełniając wszystkie wymogi dla paliw sezonowych, zawierają pakiet dodatków uszlachetniających, które zabezpieczają silnik przed tworzeniem się osadów oraz pomagają w optymalnym spalaniu.

Dla osób, które poważnie obawiają się o swojego poczciwego diesla w najmroźniejsze poranki, stworzono mieszankę zimowy miles®PLUS diesel – wydłuża ona żywotność silnika, zwiększa jego wydajność i pomaga usunąć zanieczyszczenia. I najważniejsze – daje Ci pewność, że odpalisz!

Skład wszystkich paliw zimowych dostępnych na stacjach Circle K został wzbogacony o komponenty, które czyszczą jednostkę napędową, chronią jej podzespoły oraz zmniejszają ryzyko awarii.

Marka dba bardzo o system kontroli jakości swoich produktów. Eksperci cyklicznie monitorują jakość paliwa oraz parametry techniczne zbiorników. Na szeroką skalę prowadzona jest także współpraca z certyfikowanymi laboratoriami badawczymi oraz serwisami realizującymi badania paliwa. W dużym skrócie – tutaj wszystko się zgadza.

Wnioski końcowe? Każdy kierowca, któremu leży na sercu dobro swojego pojazdu, zwłaszcza w okresie zimowym, powinien mocno rozważyć regularne wizyty na stacjach Circle K – oni naprawdę znają się na zimowych paliwach (i nie tylko).

Więcej o paliwach zimowych Circle K przeczytasz tutaj.

Płatna współpraca z Circle K
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach