Palił 1150 litrów na setkę. Dziś Terex 33-19 Titan jest atrakcją turystyczną

350 ton ładowności i 3300 KM mocy to tylko niektóre z imponujących parametrów Terexa Titana. Amerykańskie wozidło, choć doczekało się zaledwie jednego egzemplarza, było gwiazdą ciężkiego transportu ostatnich dekad XX wieku.

Dziś Titan jest nietypową atrakcją turystyczną w Kolumbii BrytyjskiejDziś Titan jest nietypową atrakcją turystyczną w Kolumbii Brytyjskiej
Źródło zdjęć: © youtube/DonHarrison01
Aleksander Ruciński

Wiele osób zapytanych o największe wywrotki na świecie w pierwszej kolejności wymieniłoby zapewne produkty Caterpillara lub białoruskie BiełAZy. Warto jednak pamiętać również o amerykańskiej firmie Terex, która ma na koncie wyjątkowego Titana 33-19. To jednostkowy egzemplarz, który nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. Nie przeszkodziło mu to jednak w zdominowaniu księgi rekordów Guinnessa na długie lata.

O tej wyjątkowej maszynie przypomnieliśmy sobie za sprawą artykułu opisującego historię marki Terex, który ukazał się w portalu 40ton.net. Titan 33-19 był jedną z ciekawszych konstrukcji amerykańskiego producenta. Parametry tego trzyosiowego wozidła robią wrażenie po dziś dzień. 20,35 m długości, 7,8 m szerokości i 6,88 m wysokości mówią same za siebie.

BIGGEST TRUCK IN THE WORLD! - TITAN 33-19

Sam pojazd w pełnej gotowości do jazdy ważył około 260 ton, a jego ładowność sięgała imponujących 350 ton. Mimo wysokiej masy i wymiarów cechował się jednak niezłą zwrotnością. To dlatego, że wszystkie osie były skrętne. W przypadku przednich kół, aż do 71 stopni. Oczywiście taki potwór potrzebował też odpowiedniego napędu.

Producent zastosował potężnego, 169-litrowego diesla V16 od GM Electro-Motive Division. 3300-konna jednostka była generatorem dla 4 elektrycznych silników zamontowanych przy kołach. Ilość produkowanej energii mogłaby zasilić ponad 3000 domów. Jak nietrudno się domyślić, Titan 33-19 potrzebował sporo paliwa. Średnio 5 galonów na każdą przejechaną milę, co w przeliczeniu daje 1150 litrów na 100 km. Pewnie dlatego bak mieścił aż 3232 litry oleju napędowego.

Ładowność Titana sięgała 350 ton
Ładowność Titana sięgała 350 ton © youtube/Фотоархив

Premiera prototypu w 1973 roku miała być tylko wstępem do seryjnej produkcji z ówczesną ceną 1,5 mln dolarów za sztukę. Biorąc pod uwagę inflację, dziś byłaby to 4-krotnie większa kwota. Ostatecznie jednak skończyło się na jednym, przedprodukcyjnym egzemplarzu, który zasilił flotę firmy górniczej Kaiser Steel i służył tam do początku lat 90.

Wyeksploatowaną maszynę następnie odrestaurowano i usunięto z niej silnik. Od tego czasu stanowi atrakcję turystyczną w kanadyjskim Sparwood, w Kolumbii Brytyjskiej. Nie byle jaką. W końcu to jedno z największych wozideł historii, które do 1998 roku było rekordzistą Guinnessa w kategorii największej ładowności. Potem pojawił się Caterpillar 797 i BiełAZ 75710.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"