Ostatni Auto Union Type D w rękach Audi

Audi odkupiło najmłodszy egzemplarz wyścigowego modelu Auto Union Type D. Samochód został zbudowany w 1939 roku.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Audi odkupiło najmłodszy egzemplarz wyścigowego modelu Auto Union Type D. Samochód został zbudowany w 1939 roku.

Srebrne Strzały marek Mercedes-Benz i Auto Union zdominowały wyścigi w latach 30. XX w. Samochodami z gwiazdą na masce jeździli np. Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch czy Hermann Lang. Za kierownicami pojazdów z czterem pierścieniami siadali Hans Stuck, Bernd Rosemeyer i Tazio Nuvolari, stawiany w jednym rzędzie z Fangio i Senną.

O tym, jak potężne były Srebrne Strzały świadczy wyczyn Rosemeyera z 1937 roku, który na berlińskim torze Avus rozpędził Auto Uniona C do prędkości 380 km/h. Niemiecki kierowca zginął rok później podczas próby bicia rekordu prędkości.

Auto Union Type C miał silnik V16 o pojemności 6,0 l, który rozwijał moc nawet 520 KM. Wypadek Rosemeyera przyczynił się do zmniejszenia jednostek do 3,0 l. Taki motor, V12 o mocy 485 KM, pracował w modelu D. Auto Union stosował w swoich modelach sprężarki mechaniczne. W Type D montowano po dwie sztuki tych urządzeń.

Mercedes-Benz po II Wojnie Światowej zdołał odzyskać praktycznie wszystkie egzemplarze swoich aut wyścigowych. Wyczynowe pojazdy Auto Union były przechowywane w Zwickau, na terenie późniejszego NRD. Samochody zostały wywiezione do Związku Radzieckiego w ramach reparacji wojennych. Jedyny model, który został w Niemczech (Auto Union Type C), zachował się dzięki temu, że jeszcze przed wybuchem II WŚ został przekazany Muzeum Niemieckiemu w Monachium.

Obraz

Pod koniec lat 70. zaczęły krążyć słuchy, że Auto Uniony wciąż istnieją i istnieje szansa na ich odnalezienie na terenie ZSRR. Tematem zainteresował się kolekcjoner samochodów Paul Karassik. Pochodził on z rosyjskiej rodziny "Białych", czyli tych, którzy walczyli z bolszewikami i dążyli do przywrócenia porządków sprzed Rewolucji Październikowej. Karassik wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie dorobił się fortuny.

Po dziesięciu latach poszukiwań i negocjacji, udało mu się odzyskać dwa niekompletne egzemplarze Auto Uniona Type D. Odbudowa samochodów rozpoczęła się w 1990 roku. Rekonstrukcji podjęła się brytyjska firma Crosthwaite & Gardiner, która korzystała z pomocy Audi AG Tradition, działu odpowiadającego za zabytkowe modele. Oba Auto Uniony zostały ukończone przed końcem 1994 roku. Specjaliści z Crosthwaite & Gardiner musieli m.in. od nowa stworzyć karoserie. Przetrwały za to silniki, skrzynie biegów i podwozia.

Audi odkupił Auto Uniona Type D w specyfikacji '38 już w 1998 roku. Karassik zachował dla siebie nowszy model, a następnie sprzedał go innemu kolekcjonerowi w 2000 roku. Auto Uniona Type D z podzespołami z 1939 roku firma z Ingolstadt nabyła dopiero teraz. Tym samym jest w posiadaniu wszystkich trzech modeli, które zostały wywiezione do ZSRR. Wcześniej Audi odzyskała model C/D, który przez lata był częścią ekspozycji Muzeum Samochodów w Rydze.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/4] Źródło zdjęć: |

Dowiedz się więcej o samochodach marki Audi:

Źródło: Worldcarfans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa