Orzeł i zając Alvisa [geneza motoryzacji]

Historia firmy Alvis zaczyna się w 1919 roku. Wtedy to w Coventry, ówczesnej stolicy angielskiego przemysłu samochodowego, inżynier Goeffrey de Freville założył firmę o tej nazwie.

Alvis TD 21Alvis TD 21
Piotr Wielgus

De Fraville wcześniej pracował w przedsiębiorstwie produkującym tłoki ze stopów lekkich. Od tego zaczęła swoją działalność firma Alvis. Był to znakomity start dla nowego producenta samochodów.

Alvis od początku koncentrował się na budowie samochodów o sportowym charakterze. Już w połowie lat dwudziestych eksperymentowano z prototypem samochodu z napędem na przednie koła. Tak powstał Alvis 12/75 FWD, wspólne dzieło Geoffreya de Freville i T.G Johna, konstruktora silników. Przednią oś w tym samochodzie tworzyła konstrukcja składająca się z dwóch rur połączonych czterema wspornikami. Decydowała ona o charakterystycznym wyglądzie tego auta, które produkowano od 1928 do 1931 roku.

Alvis 12/75 FWD
Alvis 12/75 FWD

Do końca lat dwudziestych zakłady Alvis produkowały głównie mniejsze jednostki z czterocylindrowymi silnikami. W tamtych czasach samochody uchodziły za ultranowoczesne i były bardzo modne. W 1928 roku, oprócz wspomnianego auta na przednią oś, Alvis wypuścił także modele czterocylindrowe z większą pojemnością.

Alvis FD 12/75 FWD
Alvis FD 12/75 FWD

Przełomem był model 12/60 HP. Na chłodnicy tego auta umieszczono figurkę... zająca, symbolizującą szybkość i zwinność samochodu. Większość 12/60 HP wyprodukowano w nadwoziu cabrio. Tzw. Beetle-Back zaliczono do jednego z najpiękniejszych samochodów w historii. Auto współtworzył inny flagowy inżynier Alvisa - G.T Smith-Clark, który dla Alvisa porzucił pracę w Daimlerze.

Alvis 12/60 HP
Alvis 12/60 HP

Jedno z najsłynniejszych aut Alvisa to TD 21. Oferowany był jako sportowa limuzyna lub w wersji cabrio, budząc zachwyt swym wglądem. TD 21 już wtedy wyposażony był w tarczowe hamulce i pięciobiegową, ręczną lub trzystopniową, automatyczną skrzynię biegów. Wnętrze wykończono drewnem, a na kierownicy widoczny był emblemat przedstawiający srebrnego orła. W ostatnim modelu tego auta zamontowano silnik Chevroleta V8 o pojemności 5,4 litra.

Alvis TD 21 Saloon
Alvis TD 21 Saloon

Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku firma została przejęta przez Rovera. Teraz powraca. Na początek Alvis wyprodukuje 77 egzemplarzy replik swoich pojazdów. Czy to początek wielkiego powrotu? Być może, bo dziś Alvis TD 21 podobnie jak inne modele tej marki stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Jeśli pojawienie się na rynku niemal 80 replik sprawi, że firmą znowu zainteresują się klienci, to możemy być pewni, że Anglicy rozważą zaprojektowanie nowego samochodu. Czy będzie miał jednak taką samą duszę jak stare Alvisy?

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.