Opony całoroczne – wady i zalety tego rozwiązania

Łagodne zimy w ostatnich latach zaowocowały wśród polskich kierowców wzrostem popularności opon całorocznych. Wielu użytkowników samochodów zadaje sobie pytanie, czy warto zainwestować w ogumienie na cały rok, czy może pozostać przy wariantach sezonowych. Przedstawiamy Wam krótki przewodnik po podstawowych zagadnieniach opon całorocznych.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Oznaczenia opon całorocznych

Opony całoroczne możemy łatwo rozpoznać po specjalnych oznaczeniach. Na jej boku możemy znaleźć takie napisy jak: AllSeason, 4Season czy AllWeather.

Jednym z nich jest oznaczenie M + S (Mud and Snow), którym oznacza się oponę przeznaczoną do jazdy na błocie i śniegu.

Niektóre opony całoroczne posiadają oznaczenie 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), które nazywany jest też Symbolem Alpejskim. Jest to dodatkowa rekomendacja dla kierowcy. Oznacza ona, że dany model ogumienia ma homologację zimową.

Wady ogumienia całorocznego

  • W niskiej temperaturze, opony wielosezonowe nie zapewniają tak skutecznej przyczepności jak opony zimowe;
  • na rozgrzanej nawierzchni w sezonie letnim, ogumienie wielosezonowe zazwyczaj nie hamuje tak
  • skutecznie, jak ich letni odpowiednik;
  • opony całoroczne często bywają droższe i szybciej się zużywają od opon sezonowych.

Zalety ogumienia całorocznego

  • niezależność w zmiennych warunkach pogodowych – jeździmy bez ryzyka, że pierwsze przymrozki zaskoczą nas jeszcze na letnich oponach;
  • oszczędność – kupujemy tylko jeden komplet opon na cały rok i nie przejmujemy się kosztami sezonowej wymiany;
  • użytkowników opon wielosezonowych nie dotyczą też koszty przechowywania drugiego kompletu opon poza sezonem.

Jakie opony wybrać – sezonowe czy całoroczne?

Jak widzimy powyżej, ogumienie całoroczne ma w sobie pewne kompromisy, ale kusi też niskimi kosztami eksploatacji. Dla kogo więc opony całoroczne będą dobrym rozwiązaniem, a kto powinien pozostać przy sezonowych odpowiednikach?

Przede wszystkim zależy to od stylu jazdy, jaki preferujemy. Przyjrzyjmy się dwóm przykładom.

Opony całoroczne nie są rozwiązaniem dla Ciebie, jeśli:

  • preferujesz szybki i bardzo dynamiczny styl jazdy;
  • poruszasz się często na dłuższych trasach;
  • rocznie robisz ponad 30 tysięcy kilometrów przebiegu;
  • posiadasz auto o wysokich, sportowych osiągach;
  • poruszasz się w regionach, w których występują skrajnie gorące lata i mroźne zimy.

Przy agresywnym i szybkim stylu jazdy oraz skrajnych warunkach pogodowych, opony całoroczne nie zapewnią tak dobrych osiągów jak ich sezonowe odpowiedniki. Z tego względu lepiej będzie zainwestować w warianty sezonowe, specjalnie przystosowane do danej pory roku.

Żywotność tego rodzaju ogumienia umownie szacuje się na 50-60 tys. kilometrów. Przy poruszaniu się na długich trasach będą więc wymagać częstszych wymian, przez co rozwiązanie może stać się nieopłacalne.

Opony całoroczne są rozwiązaniem dla Ciebie, jeśli:

  • preferujesz spokojny styl jazdy;
  • często poruszasz się po drogach miejskich i na krótkich odcinkach;
  • robisz do 10-15 tys. kilometrów przebiegu rocznie;
  • poruszasz się w regionie, w którym dominują łagodne zimy.

Przy podobnym stylu jazdy do powyższego, opony wielosezonowe powinny zapewnić Ci spokojną eksploatację nawet na kilka najbliższych lat. Nieco większy wydatek na ogumienie całoroczne do Twojego auta, powinien szybko zwrócić się w kosztach, które zaoszczędzisz na wymianie i przechowywaniu opon sezonowych.

Na trasach miejskich bez zalegającego śniegu i podczas łagodnej zimy, większość opon całorocznych osiąga zadowalające parametry w zakresie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach