Opony całoroczne czy letnie z homologacją zimową? Szukaj prostego symbolu

Czy opona letnia z homologacją zimową jest równoznaczna z oponą całoroczną? Czy oponę całoroczną można określić jako zimową? Rozumiem, że takie i podobne pytania często pojawiają się w dyskusjach internetowych. Pozwólcie, że wyjaśnię, o co w tym wszystkim chodzi.

Wymiana oponWymiana opon
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Blank
Mateusz Lubczański

Przez wiele lat opony były podzielone na letnie i zimowe. Te, które obecnie nazywane są całorocznymi, dawniej określane były jako wielosezonowe lub uniwersalne (oznaczone symbolem M+S). Kluczową różnicą między oponami letnimi a zimowymi była specyficzna konstrukcja bieżnika i mieszanka gumowa. Opony zimowe zawierają więcej składników, które zapewniają wysoką elastyczność w niskich temperaturach, a charakterystyczne lamele (faliste nacięcia na kostkach bieżnika) gwarantują wysoką przyczepność na śniegu.

Wprowadzenie opon całorocznych nieco zmieniło rynek opon. W rzeczywistości były to opony zimowe, które zostały dostosowane do użytku przez cały rok, również w wysokich temperaturach. Innymi słowy, były to nieco gorsze opony zimowe, ponieważ ich mieszanka została nieco utwardzona, aby nie zużywały się tak szybko w okresie letnim.

W miarę rozwoju opon całorocznych producenci poszukiwali optymalnej mieszanki i wzoru bieżnika, które sprawdziłyby się zarówno latem, jak i zimą. Przełom nastąpił w 2016 roku, kiedy firma Michelin wprowadziła na rynek pierwszą na świecie oponę letnią z homologacją zimową (Cross Climate). Było to rozwiązanie na zmieniający się klimat, ponieważ nawet zimą w wielu krajach Europy panują łagodne, mało zimowe warunki. Jednocześnie ta opona wprowadziła spore zamieszanie w nazewnictwie. Mimo że nie nazwano jej oponą całoroczną, ani zimową, jej wzór bieżnika bardziej przypominał opony letnie, ale uzyskała homologację zimową. Pozwólcie, że wyjaśnię, o co w tym wszystkim chodzi.

NIE MA INNEGO TYPU OPON NIŻ DROGOWE I ZIMOWE!

Może to być dla was zaskoczeniem, ale pozwólcie, że wyjaśnię. Oczywiście, mówimy tutaj o oponach samochodowych do aut osobowych.

Opony mogą posiadać homologację drogową lub nie. Jeśli tak, są dopuszczone do ruchu ulicznego. Nie każdy rodzaj opon posiada taką homologację. Na przykład, opony sportowe, takie jak slicki czy kolcowane opony rajdowe, albo szutrowe. Chociaż, co może wydawać się zaskakujące, bardzo podobne produkty mogą posiadać homologację drogową.

Jeśli opona posiada homologację drogową, jest to opona drogowa. Może mieć różne nazwy, różne symbole na boku, ale wciąż jest po prostu oponą. Producent może ją nazwać zimową, letnią, ale także wiosenną, jesienną, czy całoroczną. Z jednym małym wyjątkiem.

Wyjątkiem jest tzw. symbol alpejski, czyli znak 3PMSF (ang. Three-Peak Mountain Snow Flake). Jest to znak określony w regulaminie 117 EKG ONZ, a następnie wprowadzony do europejskiego prawa przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w 2009 roku. Był on odpowiedzią na wymagania prawne dotyczące stosowania opon zimowych w niektórych krajach, w określonych porach roku lub na określonych odcinkach dróg. Nie można było wprowadzić takich wymagań prawnych, jeśli wymagany typ ogumienia nie miałby prawnego umocowania.

Mówiąc wprost — nie można zastosować nakazu używania opon zimowych, jeśli kierowca czy organ kontrolujący nie wiedzą, co to jest opona zimowa. I nie można polegać na tym, że producent tak dany produkt nazwie. Natomiast znak 3PMSF oznacza, że dany model ogumienia został sprawdzony w warunkach zimowych i spełnia on standardy homologacji zimowej. Innymi słowy — ma homologację drogową, ale także zimową.

Tym samym każda opona, niezależnie od nazwy, którą producent na nią wymyślił (np. letnia, zimowa czy całoroczna), jest oponą zimową, jeśli ma na boku znak alpejski. Na rynku mamy więc opony drogowe i opony drogowe z homologacją zimową, czyli zimowe. Nie ma oficjalnie opon letnich, całorocznych, wielosezonowych, uniwersalnych. Istnieją tylko dwie kategorie: zimowe i wszystkie pozostałe.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.