Opinia: Chińczycy pozamiatali. "Myślę, że są o generację przed nami"

Targi motoryzacyjne w Monachium pokazały, jak ogromną konkurencję stanowią producenci z Państwa Środka i jak europejskie regulacje zabiły tanie auta.

MG CybersterMG Cyberster
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

Gdyby ktoś nagle znalazł się w halach wystawowych w Monachium podczas trwających właśnie targów motoryzacyjnych, mógłby pomyśleć, że wylądował gdzieś na Dalekim Wschodzie. "To mały Szanghaj" – mówi mi jeden z byłych szefów sprzedaży marki premium w Polsce, gdy mijamy się na lotnisku tuż pod ekranem wyświetlającym reklamę chińskiej marki BYD.

Na lotnisku w Monachium nie sposób było przeoczyć reklamę marki BYD.
Na lotnisku w Monachium nie sposób było przeoczyć reklamę marki BYD. © WP Autokult

Słówko wyjaśnienia dla osób mniej związanych z branżą: przed 2020 rokiem liczyły się przede wszystkim marcowe targi na neutralnym gruncie, w Genewie, a jesienne imprezy w Paryżu czy Frankfurcie (zamiennie co drugi rok) były pokazem francuskich i niemieckich sił "na własnych podwórkach". Zawsze jednak targi pokazywały, jak będzie wyglądać motoryzacja za kilka lat. I teraz nie wygląda ona dobrze dla europejskich producentów.

Choć Monachium jest zaledwie cieniem tego, co działo się jeszcze kilka lat we Frankfurcie, nie można nie zauważyć, że 41 proc. wystawców ma swoją siedzibę w Azji. To dwa razy więcej niż w 2021 roku.

BYD Seal
BYD Seal © WP Autokult | Filip Buliński

I choć BMW pokazało tu kontrowersyjnego sedana "Neue Klasse", Mercedes miał koncept ważnego CLA, tak niknęły one w premierach azjatyckich. Było MG, które dobrze radzi sobie na Wyspach Brytyjskich, był dobrze narysowany i przystępny cenowo BYD Seal, były i Seresy, z których już nie wypada się nabijać. Nawet w tak małym segmencie jak sportowe roadstery Chińczycy mieli swojego przedstawiciela – MG Cyberstera.

– Myślę, że są o generację przed nami – mówił Luca de Meo, który razem z Renault przywiózł elektrycznego Scenica. Jego cena ma być porównywalna z identycznym samochodem spalinowym.

Około 40 proc. ceny samochodu elektrycznego to jego akumulator, a Chińczycy nie tylko mają wiedzę, ale i materiały potrzebne do jego stworzenia, czego nie można powiedzieć o Europie. Dlatego też Grupa Volkswagen stara się współpracować z Państwem Środka, łudząc się, że w przyszłości będzie dało się ciąć ceny. Na razie Niemcy mówili o designie, który ma przyciągnąć klienta, ale wszyscy wiedzą, że wygrana MG na Wyspach to kwestia cennika.

– Segment małych samochodów zniknie lub nie będzie w nim europejskich producentów – powiedział dyrektor zarządzający BMW Olivier Zipse. Padło też słowo "zagrożenie".

Segment małych aut stał się nieopłacalny. Jak zdradziła mi jedna z wysoko postawionych osób w niemieckim gigancie motoryzacyjnym, małe, rodzinne i oszczędne kombi było już gotowe do produkcji. Tyle tylko, że zabiła go norma czystości spalin Euro 7.

Jej wymagania (obejmujące np. pracę, gdy silnik się rozgrzewa czy gdy ciągniemy przyczepę) sprawiają, że auto musi mieć hybrydowe wspomagacze, skrzynię automatyczną i zaawansowane układy czyszczenia spalin. I choć Euro 7 jeszcze nie weszła, to producenci już mówią pas, bo na segmencie małych aut już nie da się zarobić. Wtedy na scenę wjeżdżają, co już widać, Chińczycy z tanimi elektrykami.

Chińska klątwa "obyś żył w ciekawych czasach" oznacza niepewność, brak stabilności, ciągłą walkę. I takie ciekawe czasy idą właśnie dla europejskiej motoryzacji.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach