Oleje silnikowe – jakie są rodzaje

Każdy, kto dba o swoje auto, wie, jak istotne są dobre części, materiały i płyny eksploatacyjne, jak np. olej silnikowy. Laikom mogłoby się wydawać, że olej to kwestia małej wagi, ale każdy doświadczony kierowca wie, że rodzaj zastosowanego oleju ma wielkie znaczenie dla poprawnego działania układu napędowego samochodu. Wybierając dobrej jakości olej, dbasz równocześnie o jego silnik. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym w zasadzie różnią się od siebie oleje silnikowe?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera

Za co odpowiada olej silnikowy?

Wiesz, po co silnikowi olej? Myślisz pewnie, że służy on do smarowania silnika i jego elementów, w tym umożliwia pracę tłoków i chroni przed zatarciem. Słusznie! Tak właśnie jest, ale nie tylko! Olej silnikowy odpowiada także za oczyszczanie silnika z pyłów, jakie mogą dostawać się do jego wnętrza, a nawet za chłodzenie silnika.

Każdy z olejów silnikowych wykazuje określoną lepkość, która odpowiada jego gęstości. Produkt właściwie dobrany do modelu silnika, pozwala na jego skuteczną ochronę. Lepkość oleju, opisywana jest według klasyfikacji SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych i wyraża się w wartościach np. 5W-30 lub 10W-40. Liczba stojąca przed literą W oznacza lepkość w niskich temperaturach, a druga liczba - w wysokich. Im wyższa jest pierwsza z nich, tym olej jest bardziej gęsty. W polskich warunkach lepiej stosować oleje o niższej wartości, dzięki czemu zimą będą bardziej płynne i ułatwią rozruch silnika. Analogicznie można rozpatrywać drugą wartość, wtedy im wyższa, tym bardziej korzystna. Każdy producent samochodu rekomenduje olej o konkretnych parametrach lepkości do danego silnika. Pamiętaj jednak, że są to jedynie zalecenia określające zwykle najsłabszy olej przeznaczony do niego.

Oleje silnikowe — rodzaje

Wyróżniamy 3 rodzaje olejów silnikowych:

  • mineralne oleje – otrzymywane z rafinowanej ropy naftowej;
  • oleje półsyntetyczne – z surowców mineralnych i pochodnych ropy naftowej;
  • oleje syntetyczne – niezawierające cząstek mineralnych.

Najskuteczniejszą ochronę dla silnika samochodowego zapewniają oleje syntetyczne. Sposób ich produkcji zapewnia efekty, które mają bardzo pozytywny wpływ na pracę silnika. Zwłaszcza jego ruchomych elementów, takich, jak tłoki. Syntetyczny olej silnikowy dużo lepiej niż mineralny chłodzi elementy silnika. W pełni syntetyczny olej silnikowy ma zwykle niską lepkość. Dzięki temu nawet w niskich temperaturach, jest w stanie pokryć większość powierzchni silnika. Zwłaszcza tych elementów, które są najbardziej narażone na mróz.

Poza klasyfikacją SAE stosuje się także typizację Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Silników ACEA, która dzieli oleje na oleje do silników benzynowych (S) i diesli (C). Parametry tych olejów określa się poprzez zestawienie litery S i C z drugą literą lub literą i cyfrą. Każda kolejna litera alfabetu, stojąca na drugim miejscu, oznacza wyższą jakość oleju. Tak możemy rozróżnić oleje do silników benzynowych od SA do SM, a do silników diesla od CA do CJ-4.

Jak wybrać olej do samochodu?

Wybierając olej silnikowy do swojego samochodu, powinieneś przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta. O ile kupujesz samochód z salonu, to możesz spokojnie kontrolować jego wymianę i używać zalecanego przez niego oleju. Jednak kupując samochód z drugiej ręki, nie wiesz, jaki olej był używany. Wielu kierowców wówczas za najbezpieczniejsze wyjście uważa stosowanie olejów półsyntetycznych. Jednak nie są one zalecane przez fachowców w sytuacji, gdy wcześniej używany był olej mineralny. Może to prowadzić do rozszczelnienia układu silnika. Dlatego dobrze udać się do serwisu, w którym fachowiec określi stan silnika i będzie w stanie wskazać, jakiego oleju warto używać. Wszystkie ich rodzaje i warianty znajdziesz na https://intercars.pl/szukaj/oleje-silnikowe-301/.

Materiał sponsorowany przez Inter Cars
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów