Odcinkowy pomiar prędkości zmiażdżony przez NIK. Ponad połowa wykroczeń bez mandatów

Nawet jeśli zdarzyło ci się jechać za szybko w miejscu odcinkowego pomiaru prędkości, istnieje spore prawdopodobieństwo, że nie zostaniesz ukarany. Raport NIK krytykuje jedną z najważniejszych inwestycji zwiększających bezpieczeństwo na drodze.

Planowano, że odcinki pomiarowe będą miały ok. 10 kilometrów. W większości przypadków mają zaledwie 2 kmPlanowano, że odcinki pomiarowe będą miały ok. 10 kilometrów. W większości przypadków mają zaledwie 2 km
Źródło zdjęć: © autokult
Mateusz Lubczański

560 tysięcy. Tyle zarejestrowanych wykroczeń "ustrzeliły" urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości w latach 2015- 2018. W teorii to doskonała wiadomość. Oznacza to o ponad połowę wyższą skuteczność niż w przypadku zwykłych fotoradarów i aż dwukrotnie większą niż dla kamer rejestrujących przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Jest jednak haczyk. Aż 12 proc. ze zdjęć było zbyt ciemnych, bowiem sprzęt nie był przystosowany do działania w nocy. Jeszcze więcej z nich było po prostu nieczytelnych.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego zweryfikował 204 tys. wykroczeń. Niestety, niewystarczająca liczba zatrudnionych osób spowodowała, że ponad połowa (dokładnie 115 tys.) kierowców łamiących przepisy nie została ukarana. Wystawianiem mandatów zajmowały się 243 osoby, a rotacja kadry wynosiła w 2018 roku aż 90 proc! Brakowało więc doświadczonych osób na właściwych miejscach.

Tak wygląda bramka pomiarowa
Tak wygląda bramka pomiarowa © autokult

Pracownicy GITD doskonale zdawali sobie sprawę z nawału pracy, więc zmieniono limity, przy których urządzenia reagowały na złamanie przepisów. Zazwyczaj jest to 10 km/h powyżej wartości obowiązującego w danym miejscu ograniczenia. Urządzenia ustawia się w ten sposób, ponieważ prędkość na liczniku samochodu różni się nieznacznie od rzeczywistych wartości. Inspektorat podnosił jednak limit aż o 30 km/h, co sprawiło, że pracownicy mogli zająć się mniejszą liczbą zgłoszeń.

Lokalizacje odcinków pomiarowych
Lokalizacje odcinków pomiarowych © fot CANARD

Według ustaleń Najwyższej Izby Kontroli odcinkowe pomiary prędkości zostały przygotowane bez oceny rzeczywistych potrzeb. Nie dokonano analizy lokalizacji. Dlatego też system działa na odcinku zaledwie 77 kilometrów w całym kraju. Co ciekawe, W przypadku odcinkowego pomiaru średniej prędkości koszt zakupu i montażu jednego zestawu wynosi od 270 do 700 tys. zł. Roczna eksploatacja wymaga zaś nakładów na poziomie 33 tys. zł.

Jest jednak jedna pozytywna wiadomość. Jak wskazuje raport, po uruchomieniu odcinkowych pomiarów prędkości, na większości odcinków zarejestrowano zmniejszenie się liczby wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny