Odcinkowy pomiar prędkości - nowy znak na polskich drogach

Wchodzą w życie przepisy nakazujące wymianę oznakowania w miejscach występowania odcinkowego pomiaru prędkości. Tablice informujące o rozpoczęciu i zakończeniu pomiaru są bardziej czytelne i zrozumiałe niż dotychczas. Zawierają też informację o maksymalnej dozwolonej prędkości.

Teraz każdy punkt pomiaru będzie musiał być oznaczony nowymi znakami.Teraz każdy punkt pomiaru będzie musiał być oznaczony nowymi znakami.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Pierwsze punkty odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce zostały uruchomione 19 listopada 2015 roku. Od tego czasu sukcesywnie przybywa kolejnych lokalizacji z bramkami mierzącymi średnią prędkość przejazdu. Obecnie Generalny Inspektorat Transportu Drogowego zarządza 30 zestawami pomiarowymi. Dotychczas nie były one jednak właściwie oznaczone.

Strefy odcinkowego pomiaru prędkości przez prawie 4 lata od uruchomienia poprzedzone były znakiem D-51, a więc identycznym, jakim oznacza się np. fotoradary. Kierowcy nie zawsze wiedzieli więc, jakiego sposobu pomiaru się spodziewać. Od teraz jednak wszystko powinno być jasne. Do użytku wchodzą bowiem dwa nowe znaki, dedykowane wyłącznie odcinkowemu pomiarowi prędkości.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© GITD

Niebieskie tablice D-51a oraz D51-b nie pozostawiają wątpliwości, z jakim rodzajem pomiaru mamy do czynienia. Co więcej, w lewym, dolnym rogu znaku zawarta jest także informacja o maksymalnej dozwolonej prędkości w strefie pomiaru, co powinno przyczynić się do zwiększenia płynności i dynamiki jazdy pomiędzy bramkami.

Dotychczas nie brakowało bowiem kierowców, którzy profilaktycznie jeździli z prędkościami znacznie mniejszymi niż dozwolona, w obawie przed mandatem, gdyż nie byli pewni, jaka prędkość obowiązuje na mierzonym odcinku. Wprowadzenie nowego oznakowania z pewnością ułatwi życie wszystkim kierowcom jeżdżącym po Polsce.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© naviexpert

Zarządcy dróg mają 24 miesiące na wymianę oznakowania, więc cały proces może trochę potrwać. Nowe znaki zagoszczą w przynajmniej 30 punktach, przedstawionych na powyższej mapie. Najbardziej uważać muszą kierowcy z województwa mazowieckiego i Śląska. Najmniej punktów pomiaru znajdziemy natomiast w północno-zachodniej Polsce.

Wybrane dla Ciebie

Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Będzie nowa ekspresówka. Wiemy gdzie i kiedy
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Sprzedali tylko 34 auta. Jest decyzja w sprawie polskiego rynku
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Kolejna marka przeprasza się z przyciskami, ale z ekranów nie zrezygnuje
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
Duster doczekał się wersji pick-up. Wiemy, gdzie go kupicie
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
10 lat od Dieselgate. Jak wielkie oszustwo zmieniło Volkswagena i cały nasz świat
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
Od 19 września droższy przegląd. To jeszcze nie koniec zmian w przepisach
Od 19 września droższy przegląd. To jeszcze nie koniec zmian w przepisach