Od Nissana tylko elektryki. Szef inżynierów mówi, co dalej z hybrydami

13 lat po wprowadzeniu na rynek pierwszego elektryka Nissan zamierza prezentować w Europie tylko modele z takim napędem. Szczegóły tej operacji zdradza David Moss, wiceprezes ds. rozwoju.

David Moss jest związany z marką od ponad 30 lat.David Moss jest związany z marką od ponad 30 lat
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

27 zelektryfikowanych modeli, z czego 19 to pełne elektryki – oto globalny plan Japończyków na najbliższe lata. Europa może liczyć na dwa nowe modele, w tym na pewno na nową Micrę, która ma "otwierać" gamę. W takim wypadku musi być tania.

– Wierzymy, że ogniwa pozbawione kobaltu są następną generacją baterii – mówi mi David Moss, związany z firmą od 30 lat, podczas spotkania w ramach świętowania urodzin centrum designu w Londynie oraz 35 lat centrum rozwojowego. Bez tego składnika uda się obniżyć koszt ogniw o 65 proc. do 2028 roku.

Oczywiście najważniejszym elementem układanki jest przejście na ogniwa ze stałym elektrolitem. Większa gęstość pozwoli zmniejszyć wielkości baterii, zachowując zasięg. Czas ładowania uda się zmniejszyć o 1/3. Prognozy wskazują, że w 2028 roku cena 1 kWh w samochodzie ma wynieść 75 dolarów (w 2022 roku było to ok. 140 dolarów). Nie oznacza to, że obecne ogniwa znikną z dnia na dzień. Będą produkowane jednocześnie – aż stały elektrolit będzie tani w produkcji.

Czy to oznacza, że to koniec dla hybrydowego Qashqaia? – Nie komentujemy sytuacji modelowej – stwierdza Moss, ale dodaje: – Nie jest to historia, która skończy się szybko. Zwłaszcza że mający swój początek w Japonii system E-Power, gdzie silnik spalinowy ma przede wszystkim generować prąd, przeszedł ogromne zmiany, by przekonać do siebie Europejczyków.

Moss kreśli jednak wizję przyszłości, gdzie serwis nadchodzących modeli będzie zredukowany. Samochody elektryczne nie są aż tak skomplikowane. Zapytany o wymianę ogniw w starszych autach stwierdza, że od razu w fazie projektu bierze się pod uwagę "selektywną wymiany" ogniw. W zależności od auta są przecież skalowalne.

Co w takim razie z niezależnymi warsztatami? Tutaj pojawia się obawa, że ich liczba "znacząco spadnie".

Nissan inwestuje 26 mln euro w centrum rozwojowe w Wielkiej Brytanii. To tam powstały takie modele jak Micra czy Qashqai. Dziś samochody elektryczne stanowią 16 proc. wszystkich sprzedawanych nissanów. Połowa samochodów opuszczających salony jest zelektryfikowana (ma np. układ hybrydowy), a w ciągu trzech lat ten współczynnik ma wzrosnąć do 98 proc.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów