OC na raty: ile trzeba dopłacić?

Rozłożenie składki OC na raty nie jest najlepszym pomysłem. W efekcie za ubezpieczenie zapłacimy więcej, a dodatkowo ryzykujemy otrzymaniem wysokiej kary.

Decydując się na polisę OC na raty trzeba liczyć się z tym, że sumarycznie zapłacimy więcejDecydując się na polisę OC na raty trzeba liczyć się z tym, że sumarycznie zapłacimy więcej
Źródło zdjęć: © fot. wp.pl
Tomasz Budzik

Ile za raty?

Choć wzrost cen OC w ostatnich miesiącach znacznie wyhamował, to dziś za ubezpieczenie samochodu zapłacimy o blisko 50 proc. więcej niż na początku roku 2016. Taki stan rzeczy skłania wielu zmotoryzowanych do korzystania z możliwości rozłożenia składki na raty.

Ile kosztuje taka możliwość? Na to pytanie odpowiada porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl. W kalkulacji założono, że czterdziestoletni kierowca z Warszawy, mający zniżkę na OC w wysokości 50 proc., chce ubezpieczyć Opla Corsę z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l z 2011 roku.

Każda ze sprawdzonych przez Ubeę firm pozwalających na rozłożenie płatności na raty obciąża właściciela samochodu dodatkowymi kosztami związanymi z taką formą płatności. Jeśli ubezpieczający rozbije składkę na dwie raty, to w towarzystwach Benefia, Gothaer i Uniqua zapłaci o 10 proc. więcej niż w przypadku jednorazowej wpłaty, w Link4 wyda o 15 proc. więcej, a w Generali o 20 proc. więcej.

Część towarzystw ubezpieczeniowych oferuje także możliwość uregulowania należności za OC w czterech ratach. W takim przypadku należy jednak liczyć się z jeszcze wyższymi kosztami. W przypadku towarzystwa Uniqua jest to dodatkowe 15 proc. wartości polisy OC, w MTU24 28 proc., a w Link4 aż 30 proc.

Co na to prawo?

Perspektywa zapłacenia przy zawarciu umowy tylko części należności jest dla niektórych zmotoryzowanych kusząca. Trzeba jednak pamiętać o tym, by w odpowiednim czasie uregulować resztę składki. Co jeśli o tym zapomnimy?

  • Zgodnie z przepisami nieuregulowanie kolejnej raty należności za OC nie powoduje przerwania okresu obowiązywania ubezpieczenia. Ochrona jest mimo to ważna do końca okresu zawartego na umowie OC – mówi Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Nie oznacza to jednak, że bez konsekwencji można opłacać tylko pierwszą ratę składki. Zakład ubezpieczeń w takiej sytuacji pisemnie zwróci się do właściciela samochodu o uregulowanie należności, a w razie potrzeby wejdzie na drogę prawną. Pozostaje również kwestia automatycznego przedłużania się umowy OC.

  • Umowa nie przedłuża się, jeśli na naszym koncie są zaległości w opłacie składki. Przedłużenie umowy ubezpieczenia OC na kolejny rok nie następuje także wówczas, gdy kupujemy auto używane i wraz z nim przechodzi na nas ubezpieczenie OC zawarte przez sprzedawcę pojazdu – dodaje Marcin Tarczyński z PIU.

Jeśli więc zdecydujemy się na OC płatne w ratach i zapomnimy o zapłacie jednej z nich, ubezpieczenie automatycznie nie przedłuży się na kolejny rok, a auto pozostanie bez OC. Jeśli ten fakt wychwyci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, właściciela samochodu czekać będzie surowa kara.

Jej wysokość jest rewaloryzowana co roku. Obecnie za brak OC przez maksymalnie 3 dni właściciel samochodu musi zapłacić 800 zł kary. Jeśli okres bez ubezpieczenia trwał od 4 do 14 dni, kara wyniesie 2 tys. zł, a jeśli auto pozostanie bez OC przez więcej niż 14 dni, kara wyniesie 4 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej