Obowiązku zmiany opon nie będzie. Ministerstwo zasłania się kosztami i ekologią

Zakopane stoi w korkach, samorządowcy domagają się zmian, a Ministerstwo Infrastruktury nie chce narażać kierowców na dodatkowe koszty. Za wstrzymaniem się od obowiązku wymiany opon na zimowe, według resortu, przemawia również ekologia.

Już niedługo kierowcy masowo zaczną pojawiać u wulkanizatorówJuż niedługo kierowcy masowo zaczną pojawiać u wulkanizatorów
Źródło zdjęć: © Fot. Andrzej Zbraniecki/East News
Mateusz Lubczański

"Tegoroczny, jak też ubiegłoroczny Sylwester w Zakopanem wiązał się z ogromem kolizji i zatorów na drodze, których prawdopodobnie można by uniknąć, gdyby kierowcy posiadali zimowe opony” twierdzi posłanka Barbara Bartuś z PiS. Po raz kolejny właściciele aut zostali "zaskoczeni" zimowymi warunkami w Zakopanym, co przełożyło się na utrudnienie i tak skomplikowanej sytuacji na drodze. Problem już rok temu dał się we znaki władzom.

Wówczas samorządowcy z Podhala apelowali, by wprowadzić zmiany w kodeksie drogowym. Można to było rozwiązać czasowym (w określonych miesiącach) nakazem używania "zimówek", uzależnić od pogody lub też skorzystać ze znaków (tak jest np. we Francji). Polska jako jeden z ostatnich krajów regionie nie wymaga od kierowców używania opon zimowych, w przeciwieństwie do innych krajów sąsiadujących jak Niemcy, Czechy czy Słowacja.

  • Co roku parokrotnie jeżdżę zakopianką i ciągle nie mogę uwierzyć w lekkomyślność i brak wyobraźni, jakimi wykazują się niektórzy użytkownicy dróg – stwierdza jeden ze sfrustrowanych kierowców. - Choć w tym roku nie natrafiłem na ekstremalne warunki, to połączenie dużych stromizn, zalegającego śniegu i ryzyka wystąpienia oblodzeń wymaga odpowiedniego przygotowania technicznego samochodu i szczególnej ostrożności. Góry rządzą się swoimi prawami i drogi prowadzące w góry także – dodaje.

Ministerstwo Infrastruktury stwierdza, że ten temat "pozostaje w obszarze zainteresowań resortu", ale w najbliższym czasie nie zamierza nic uczynić w tym kierunku. W odpowiedzi na interpelację można przeczytać, że wiązałoby się to ze znacznym obciążeniem finansowym dla tych, którzy opon nie zmieniają (zakup, wymiana, przechowywanie).

Ponadto wskazywane są aspekty ekologiczne, takie jak wyższe zużycie paliwa na oponach zimowych oraz konieczność utylizacji zużytych opon. Ciekawy punkt widzenia, bowiem drugi komplet jest właśnie po to, by opona pracowała w optymalnych warunkach, a co za tym idzie, ścierała się wolniej.

Resort zauważa, że 60 proc. kierowców i tak porusza się na oponach zimowych lub całorocznych z homologacją zimową. Ten typ opon staje cię coraz popularniejszy, a wzrosty jego sprzedaży wyniosły w zeszłym roku aż 88 proc.! Najlepiej sprawdzają się one przy małych przebiegach i łagodnych zimach. Dlatego problem Zakopanego, gdzie warunki są dalekie od doskonałości, wciąż pozostanie aktualny.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy