Obowiązkowe strefy czystego transportu. Warszawa już ma, Kraków przygotował. Na celowniku dwa kolejne miasta

Nowe zasady dotyczące stref czystego transportu. 22 października przyjęto przepisy, które nakładają obowiązek tworzenia SCT w miastach. Jakich i na jakich zasadach?

Znak informujący o strefie czystego transportuZnak informujący o strefie czystego transportu
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina
Marcin Łobodziński

Przepisy uchwalone we wtorek zobowiązują do tworzenia stref czystego transportu na terenie miast o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie według pomiarów prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2.

W lipcu Autokult uzyskał dane z GIOS, które wskazały na cztery miasta: Katowice, Kraków, Warszawa i Wrocław. Były to oczywiście dane z roku 2023. Jeśli te same miasta znowu nie spełnią norm, będą one musiały przyjąć odpowiednie uchwały i samodzielnie (przez samorząd) zdecydować o obszarze objętym strefą.

Do tej pory było to zupełnie dobrowolnie i tylko Warszawa ma działającą strefę czystego transportu. Kraków zapowiedział jej wprowadzenie od 1 lipca 2025 r. Pozostałe miasta z przekroczeniami emisji również będą musiały je wprowadzić. Dwa kolejne, które mieć taki obowiązek, jeśli jakość powietrza się tam nie poprawi, to Katowice i Wrocław.

Zeroemisyjne autobusy

To niejedyny obowiązek nałożony na miasta i to nie tylko te z przekroczeniem emisji NO2. Od 2026 r. miejscowości z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys. będą zobowiązane do zakupu bezemisyjnych autobusów. Nawet jeśli transport publiczny będzie wykonywał podmiot zewnętrzny, to wyłącznie na bezemisyjnych pojazdach. Jednocześnie z takiego obowiązku zostaną zwolnione miasta z liczbą mieszkańców w zakresie 50-100 tys.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach