Radio DAB+ w samochodzie. Kolejny punkt wyposażenia obowiązkowego

Za nieco ponad rok każdy nowy samochód wyjeżdżający z salonu będzie musiał być obowiązkowo wyposażony w kolejny gadżet – radio DAB+. Na razie w dużej części przypadków stanowi ono płatną opcję. Nie wiadomo, czy kolejna pozycja na liście wyposażenia wpłynie na cenę auta w salonie.

Panel radia AB w OpluPanel radia AB w Oplu
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

"Odbiór radia w samochodzie w standardzie DAB+ to lepsza jakość dźwięku, niezakłócony odbiór w ruchu, bogatsza oferta programowa niż na UKF FM, a także możliwość korzystania z wielu usług dodatkowych, np. z informacji o sytuacji drogowej" – wskazują autorzy sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2018 roku. Takie rozwiązanie zostało narzucone przez Unię Europejską.

Chodzi o Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC), który został uchwalony pod koniec 2018 roku. Podstawowy przepis EECC oznacza, że każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową.

Jak zwykle pojawia się kwestia ceny takiego modułu. Do jednego z najtańszych aut na rynku, Kii Picanto (od 39 990 zł), nie można w ogóle dokupić takiej opcji. W przypadku Opla Astra, jednego z najczęściej wybieranych samochodów przez "Kowalskiego", odbiornik DAB wymaga dopłaty aż 1000 zł.

W Polsce w systemie DAB+ nadają na razie wyłącznie stacje Polskiego Radia. Większość dużych nadawców komercyjnych z rezerwą podchodzi do tego pomysłu. RMF FM czy Radio ZET mogą nadawać w formacie analogowym do końca obowiązywania przyznanej koncesji, czyli do 2028 roku.

Decyzja wpisuje się w trend europejski, gdzie odchodzi się od sygnału FM na rzecz cyfrowego DAB+. Norwegia jako pierwsza wyłączyła usługi FM. Do tego grona dołączy niedługo Szwajcaria. Na tamtejszych rynkach odbiór cyfrowy można spotkać w ponad 85 proc. aut na drodze. Jeszcze wyższy współczynnik notuje Wielka Brytania. Z kolei Włochy już od 2020 roku będą honorować przepisy wprowadzone przez Unię Europejską.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów