Obowiązek jazdy na oponach zimowych w Europie. Zobacz, jakie zasady są w poszczególnych krajach

Obowiązek jazdy na oponach zimowych czy całorocznych w Polsce nie istnieje, ale jest w wielu krajach Europy, do których wyjeżdżamy na ferie czy nawet na weekend. Sprawdźcie, w których i na jakich zasadach należy ich używać. Ważna jest też wymagana głębokość bieżnika.

Opony zimowe - w których krajach jest obowiązekOpony zimowe — w których krajach są obowiązkowe?
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Oto lista krajów, gdzie są jakiekolwiek większe niż w Polsce wymagania co do opon w samochodach osobowych:

  • Austria – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych, tj. śnieg, szron, lód. Decyduje o tym policjant. Wysokie kary za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon.
  • Bośnia i Hercegowina – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 marca.
  • Chorwacja – opony zimowe obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Czarnogóra – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 1 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
  • Czechy – obowiązkowe opony zimowe od 1 listopada do 31 marca, kiedy występują warunki zimowe. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
  • Estonia – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca.
  • Finlandia – opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Francja – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w niektórych górskich miejscowościach i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
  • Hiszpania – obowiązkowe opony zimowe tylko na oznakowanych drogach.
  • Litwa – opony zimowe obowiązkowe w dniach od 10 listopada do 31 marca.
  • Luksemburg – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
  • Łotwa – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Macedonia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
  • Niemcy – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
  • Rumunia – obowiązkowe opony zimowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
  • Serbia – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Słowacja – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
  • Słowenia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
  • Szwecja – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Włochy – opony zimowe obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Niestandardowe wyjątki

W niektórych krajach są pewne wymagania lub formalne zalecenia, których nie można wprost określić mianem obowiązku korzystania z opon zimowych. Niemniej, wybierając się do tych państw, lepiej takie ogumienie posiadać:

  • Belgia – opony zimowe formalnie zalecane od 1 października do 30 kwietnia.
  • Bułgaria – opony zimowe formalnie zalecane od 15 listopada do 1 marca.
  • Norwegia – nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych, ale jest obowiązek korzystania z łańcuchów na drogach, na których panują warunki zimowe. Posiadanie opon zimowych o głębokości bieżnika minimum 5 mm zwalnia kierowcę z obowiązku korzystania z łańcuchów.
  • Szwajcaria – formalnie zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia, a mogą być wymagane lokalnie okresowo. Przypisuje się kierowcy współwinę w kolizji, jeśli dojdzie do niej podczas jazdy na niewłaściwym ogumieniu.

Tylko znak 3PMSF oznacza ogumienie zimowe

Niektóre kraje dopuszczają stosowanie ogumienia "zimowego" oznaczonego symbolem M+S, a inne wymagają stosowania ogumienia oznaczonego symbolem 3PMSF. W praktyce trudno dziś kupić oponę zimową bez tego symbolu. Formalnie opony oznaczone tylko symbolem M+S nie są zimowe.

Znak 3MPSF czyli góra z płatkiem śniegu to symbol opony zimowej.
Znak 3MPSF, czyli góra z płatkiem śniegu, to symbol opony zimowej © Autokult | Marcin Łobodziński

Prawie wszystkie prawdziwie opony całoroczne również oznaczone są symbolem 3PMSF i należy pamiętać, że formalnie są to opony zimowe. Nazwa "całoroczne" określa ich przeznaczenie, a konkretnie informuje użytkownika o tym, że ogumienie nadaje się do jazdy latem.

Płatek śniegu w okręgu to symbol producenta. Płatek śniegu na tle gór to symbol 3MPSF. Natomiast symbol M+S oznacza, że teoretycznie ogumienie nadaje się do jazdy zimą, a w niektórych krajach to wystarcza, by wypełnić obowiązek.
Płatek śniegu w okręgu to symbol producenta. Płatek śniegu na tle gór to symbol 3MPSF. Natomiast symbol M+S oznacza, że teoretycznie ogumienie nadaje się do jazdy zimą, a w niektórych krajach to wystarcza, by wypełnić obowiązek © Autokult

Są jednak na rynku opony określane mianem całorocznych, ale bez symbolu 3PMSF, za to z symbolem M+S (ten symbol występuje nawet na ogumieniu letnim). Takie opony formalnie są oponami letnimi, a określenie "całoroczne" informuje kierowcę o tym, że teoretycznie nadają się do eksploatacji zimą.

Uwaga na terenówki

Wiele osób wyjeżdża za granicę samochodami terenowymi do takich krajów jak m. in. Albania, Bułgaria, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Rumunia, Serbia. Warto pamiętać, że w krajach, gdzie ogumienie zimowe jest wymagane, dotyczy to także samochodów terenowych. Opony typu MT praktycznie nie występują w wersji zimowej (3PMSF), ale mogą mieć symbol M+S, co dopuszcza ich stosowanie tylko w niektórych krajach.

Opona terenowa
Opona terenowa nie zawsze jest oponą zimową, a jej agresywny bieżnik niekoniecznie sprawdza się na śniegu © Materiały prasowe

Warto przed wyjazdem sprawdzić precyzyjnie, jakie zasady obowiązują w kraju, do którego się wybieracie, ale też w krajach, przez które zamierzacie przejechać w drodze do celu. W praktyce każdy wyjazd na południe przez Czechy i Słowację wiąże się z obowiązkiem posiadania opon zimowych, zwłaszcza w warunkach zimowych. Można oczywiście omijać te państwa przez Ukrainę, ale i tak już w Rumunii trudno nie napotkać warunków zimowych zimą.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów