Oblodzenia na drogach w 9 województwach. IMGW ostrzega kierowców

Zimny front, który przetacza się przez Europę i Azję, ma coraz większy wpływ na pogodę w Polsce. IMGW ostrzega kierowców przed możliwymi oblodzeniami. Przestrogę warto wziąć sobie do serca, bo w takich warunkach nawet zimowe opony na niewiele się zdadzą.

Przyczepność na lodzie mogą zapewnić jedynie opony z kolcami. Te są jednak w Polsce zakazanePrzyczepność na lodzie mogą zapewnić jedynie opony z kolcami. Te są jednak w Polsce zakazane
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Alert pierwszego stopnia objął całe terytorium województw: łódzkiego, opolskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego oraz pomorskiego. Z wyłączeniem południowej części województwa dotyczy on również Dolnego Śląska, a także wschodnich powiatów Warmii i Mazur - informuje Polska Agencja Prasowa. Na tych obszarach meteorolodzy przewidują zamarzanie nawierzchni dróg i chodników, które wcześniej zostały pokryte opadami mokrego śniegu. W efekcie nawierzchnia może być bardzo śliska.

Jak przygotować się do jazdy w takich warunkach? Podstawą jest tu zredukowanie prędkości, bo przekonanie o własnym bezpieczeństwie ze względu na używanie zimowych opon jest z gruntu fałszywe. Jak pokazał eksperyment wykonany przez niemiecki automobilklub ADAC, "zimówki" przynoszą bardzo wymierne korzyści na zaśnieżonych drogach. W teście hamowania z prędkości 50 km/h auto na letnich oponach na drodze pokrytej śniegiem zatrzymało się po 60 m. Przy zimowych oponach dystans był dwukrotnie krótszy. Na lodzie przewaga zimowego ogumienia była znacznie mniejsza. Pierwsze auto zatrzymało się po 193 m, a drugie po 160 m. To tylko 20 proc. różnicy.

Zimowe opony projektowane z myślą o Europie Środkowej niewiele pomogą na oblodzonej drodze. Trzeba więc robić wszystko, by nie dopuścić do podbramkowej sytuacji. Oprócz zredukowania prędkości warto - w bezpiecznych okolicznościach - co jakiś czas sprawdzać przyczepność nawierzchni poprzez próbne hamowanie. Im szybciej system ABS wchodzi do gry, tym bardziej śliska jest nawierzchnia. Takie testy warto powtarzać, bo warunki na drodze mogą się szybko zmieniać.

Na śliskiej nawierzchni istotna jest płynność jazdy. Należy więc odpowiednio wcześnie rozpocząć hamowanie przed miejscem, w którym będziemy musieli się zatrzymać. W razie poślizgu dla większości kierowców próba ratowania się kontrą na kierownicy i dodaniem gazu będzie złym pomysłem. Lepiej zdać się na elektronikę, która w nowoczesnych autach zwykle jest sprawniejsza niż człowiek. Czasami pomóc potrafi już samo wycofanie pedału przyspieszenia.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy