O poziom wyżej, czyli HPD ARX-01e [technika wyścigowa odc. 37]

Po wycofaniu się z Formuły 1 Honda skupia swoją uwagę na wyścigach długodystansowych. Najnowszy model ARX-01e jest ewolucją 01c, ale zmiany są tak duże, że można śmiało mówić o dwóch różnych bolidach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Przy okazji opracowywania nowego modelu HPD (Honda Performance Development) zdecydowało się przenieść się klasę wyżej z LMP2 do LMP1.

Jeśli przyjrzeć się nowemu bolidowi, to dojdzie się do dziwnego, choć słusznego wniosku, że 01e wygląda tak samo jak starszy i słabszy 01c. I tak rzeczywiście jest. Honda nie zdecydowała się na zbudowanie nowego nadwozia (to można zrozumieć) ani na bardziej zaawansowane zmiany aerodynamiczne przy przebudowie i dostosowywaniu auta do klasy LMP1. Trochę to dziwne, ale widać uznano, że z nadwozia nie da się już więcej wycisnąć.

W nowym bolidzie zastosowano szersze opony Michelin. Przednie slicki są szersze o 1,18”, a tylne o 2,36”.

W regulaminie kategorii LMP1 mowa jest o minimalnej masie wynoszącej 900 kg, natomiast bolidy LMP2 są o 75 kg lżejsze. Pomijając fakt, że struktura wozu musi sobie radzić z większą masą, musi również poradzić sobie ze zwiększoną mocą silnika.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Jednostka napędowa to silnik znany dobrze z 01c. Ma on 8-cylindrów w układzie widlastym ustawionych po cztery pod kątem prostym. Objętość skokowa to 3,4 l. Motor jest bardzo krótkoskokowy (skok/średnica – 0,67), co sprzyja szybkiej wymianie ładunku. Dzięki większej regulaminowej zwężce silnik rozwija większą niż w klasie LMP2 moc.

Warto zwrócić uwagę, że inżynierowie mieli podwójną robotę ze zwiększaniem mocy. Po pierwsze musieli „pokryć” większą masę bolidu, a po drugie wycisnąć z motoru, co się jeszcze tylko da, by zyskać przewagę nad rywalami. Szacuje się, że ARX-01e powinien mieć moc w granicach 500 KM, czyli jest sporo słabsze od bolidów z Niemiec i Francji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Mniejsza moc i nieco mniej skomplikowana konstrukcja niż wozów Audi i Peugeota nie przeszkodziły zająć Hondzie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej w 12-godzinnym wyścigu w Sebring. Oczywiście Audi R15 TDI Plus Plus i Peugeoty 908 HDi FAP były szybsze, ale wyścigi długiego dystansu to nie tylko moc i szybkość, ale też wytrzymałość i brak przygód na torze.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Dane techniczne


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3397 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: ≈ 500 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 147,19 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, węglowe
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, węglowe
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18″

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 900 kg
  • Stosunek masy do mocy: ≈ 1,80 kg/KM
  • Długość: 4620 mm
  • Szerokość: 2000 mm
  • Wysokość: 1020 mmblock position=\inside8019/block

Źródło: ultimatecarpage

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów