Numery rejestracyjne dla rowerów. Tego chce berlińska policja

Niemiecka stolica boryka się z problemem rosnącej liczby wypadków z udziałem rowerzystów. Proponowany sposób na rozwiązanie tego problemu jest zaskakujący. Jak sugerują niemieccy mundurowi, korzystne byłoby wprowadzenie obowiązkowych tablic rejestracyjnych dla jednośladów.

Wiele osób w Polsce również chciałoby obowiązkowych tablic rejestracyjnych na rowerach. Na razie na dwóch kółkach najłatwiej otrzymać mandat za brak maseczkiWiele osób w Polsce również chciałoby obowiązkowych tablic rejestracyjnych na rowerach. Na razie na dwóch kółkach najłatwiej otrzymać mandat za brak maseczki
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

"Wobec rosnącej liczby skarg przesyłanych przez pieszych warto rozważyć obowiązkowe oznakowanie rowerów" - powiedziała cytowana przez PAP szefowa berlińskiej policji Barbara Slowik dziennikowi "Berliner Morgenpost". Postulat ten poparła grupa parlamentarnej CDU w berlińskim landtagu. Jak zaznaczył rzecznik ds transportu grupy, chodzi o to, by łatwiejsze było pociąganie do odpowiedzialności rowerzystów, którzy są sprawcami kolizji.

Jak wynika z wyliczeń niemieckich stróżów prawa, już ponad 50 proc. zdarzeń z udziałem rowerzystów, jakie mają miejsce w stolicy naszych zachodnich sąsiadów, powodują sami użytkownicy dwóch kółek. Zdaniem policji część z kolizji spowodowana jest ignorowaniem przez rowerzystów przepisów lub agresją z ich strony. Trudno odmówić niemieckiej policji choćby części racji. Nie od dziś wiadomo, że ignorancja i agresja mają się dobrze pod skrzydłami anonimowości. Jest jednak i druga strona medalu. W Niemczech nie brakuje też komentatorów, którzy gdzie indziej upatrują źródła berlińskiego problemu.

Cytowany przez PAP Hendrik Lehmann z "Der Tagesspiegel" zauważa, że infrastruktura rowerowa nie odpowiada już potrzebom rosnącej grupy rowerzystów. To dlatego niektórzy z nich omijają przeznaczone dla nich drogi. Zauważa również, że od lat policja pozostaje bezradna w kwestii zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Wreszcie zastanawia się, dlaczego tablice rejestracyjne dla rowerów miałyby rozwiązać problem, skoro wyposażone w nie samochody powodują mnóstwo wypadków.

Według berlińskiej policji w 2019 r. rowerzyści uczestniczyli tylko w 3,9 proc. wypadków, do jakich doszło w stolicy Niemiec. Dla porównania, w Polsce w 2019 r. odsetek ten wyniósł aż 14,6 proc. Nic więc dziwnego, że i u nas od czasu do czasu pojawiają się głosy o obowiązkowym oznakowaniu rowerów. Problem polega jednak na tym, że trudno zrobić to w sposób, który jednocześnie jest czytelny i nie absurdalny, bo wyobraźnia szybko podpowiada, że rower z tablicą rejestracyjną jak w samochodzie taki właśnie by był. Dobrym pomysłem jest jednak wykupienie ubezpieczenia, które w razie spowodowania szkód na rowerze pokryje kwotę konieczną na ich usunięcie. Wiele osób już je posiada - wraz z polisą na mieszkanie czy samochód - nic o tym nie wiedząc.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej