Nowy system poboru opłat na A1. Koniec z biletami - wystarczy się zarejestrować

Na autostradzie A1 od 1 lipca wystartuje nowy, w pełni funkcjonalny, system automatycznego poboru opłat. Wystarczy się zarejestrować w aplikacji AmberGo. Kamera odczyta numer rejestracyjny, a system sam ściągnie płatność z konta. Dzięki temu szybciej dojedziesz nad morze.

Na autostradzie A1 już od lipca będzie można płacić aplikacjąNa autostradzie A1 już od lipca będzie można płacić aplikacją
Źródło zdjęć: © fot. Karolina Misztal/REPORTER/East News
Marcin Łobodziński

1 lipca wystartuje automatyczny system poboru opłat na autostradzie A1 – od pewnego czasu realizowany tylko jako program pilotażowy na końcach odcinka płatnego. Natomiast już niebawem funkcjonalność ma być pełna i działać na każdym zjeździe.

Wszystko w oparciu o rejestrację w aplikacji AmberOne. Trzeba ją pobrać na telefon, a następnie uzupełnić o kolejną o nazwie Autopay. Tam, po wprowadzeniu danych pojazdu i karty płatniczej, dokonuje się finalnej rejestracji pojazdu w systemie. Można też dodać kilka samochodów i podpiąć je do jednego konta.

Aplikacja AmberOne po zainstalowaniu przekieruje was do aplikacji Autopay
Aplikacja AmberOne po zainstalowaniu przekieruje was do aplikacji Autopay © fot. screen

Po zarejestrowaniu się w aplikacji autopay i dodaniu pojazdu oraz karty jest się już aktywnym użytkownikiem. Oznacza to, że możecie skierować się do bramki oznaczonej symbolem AmberGO, na której kamera zidentyfikuje numer rejestracyjny i otworzy szlaban. Na zjeździe stanie się dokładnie to samo, a z konta zostaną pobrane pieniądze. Jeśli sytuacja na bramkach jest korzystna, nie trzeba się nawet zatrzymywać – wystarczy zwolnić.

Kilka uwag do aplikacji

Aplikacja działa na smartfonach z systemem Android od wersji 5 oraz z systemem iOS od wersji 10. Nie są przewidziane prace nad wersjami dostosowanymi do starszych systemów ani też innych niż Android czy iOS.

To w aplikacji Autopay zarejestrujecie kartę płatniczą oraz samochód
To w aplikacji Autopay zarejestrujecie kartę płatniczą oraz samochód © fot. screen

Sama aplikacja nie jest potrzebna podczas jazdy. Po zarejestrowaniu się w systemie aplikację można odinstalować.

Co daje system elektronicznego poboru opłat?

Przede wszystkim wyższy komfort jazdy związany z krótszym oczekiwaniem na bramkach. W okresie szczytowym wielokrotnie tworzyły się w miejscach poboru opłat długie korki. System automatyczny jest sprawniejszy od pobierania biletu i opłacania go, więc nawet gdyby wszyscy kierowcy korzystali z AmberOne, to i tak ruch będzie sprawniejszy. Szacuje się, że ma trzykrotnie większą przepustowość od systemu tradycyjnego.

Co z innymi autostradami?

Stalexport zarządzający odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami planuje jeszcze w lipcu uruchomić system Video Tolling. Podobny w działaniu do AmberOne. Na razie nie znamy szczegółów.

Na autostradzie A2 i A4 funkcjonuje od dawna drogi i przestarzały system ViaAuto. Jeśli czas nie jest dla was najważniejszy, zupełnie się nie opłaca. Wymaga to bowiem zakupu urządzenia za 135 zł i zasilenie powiązanego z nim konta. Urządzenie montuje się w aucie, można przenieść do dowolnego pojazdu, którym jedziemy.

System ViaAuto działa tylko na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA – na A2 od Konina do Strykowa oraz na A4 na odcinku Bielany Wrocławskie – Sośnica.

Jeśli chodzi o prywatne odcinki A2, to na razie nie przewiduje się wprowadzenia automatycznego poboru opłat, a przynajmniej do czasu aż swoje rozwiązanie przedstawi Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam