Nowy silnik do Golfa jest o 5 KM mocniejszy i 4400 zł droższy. Różnica tkwi w technice

Zastanawialiście się kiedyś jak to jest, że Grupa VW produkuje trzy niemal identyczne samochody w podobnej cenie, które stanowią dla siebie konkurencję i ma to dla nich sens? A co w takim razie powiecie na dwie wersje silnikowe, które prawie niczym się nie różnią, a jedna jest droższa od drugiej o 4400 zł?

Nowa jednostka 1.5 TSI jest parametrami bardzo podobna do 1.4 TSI, ale technicznie to dwa bardzo różne silniki.Nowa jednostka 1.5 TSI jest parametrami bardzo podobna do 1.4 TSI, ale technicznie to dwa bardzo różne silniki.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / VW
Marcin Łobodziński

Taką sytuację mamy w cenniku nowego Volkswagena Golfa z rocznika 2018, który dla urozmaicenia klientom wolnego czasu ma aż 17 odmian napędu, z tego 9 różnych wersji silnikowych. Importer wprowadził do oferty nową wersję benzyniaka 1.5 TSI Bluemotion o mocy 130 KM, która pokrywa się niemal idealnie z motorem 1.4 TSI o mocy 125 KM.

To jednak nie zaskakuje, bo Volkswagen oferuje również te dwa silniki w identycznej mocy 150 KM. Tyle tylko, że różnica wynosi 2000 zł za nowocześniejszą technologię. Tymczasem w nowej jednostce 130-konnej różnica to aż 4400 zł.

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf © fot. mat. prasowe / VW

Co dostajemy za taką kwotę? Nie tylko silnik o ”setkę” większy, ale też o 5 KM mocniejszy. Jednak prawdziwe różnice ukryto w technologii. Motor 1.5 TSI Bluemotion pracuje w oszczędnym cyklu Millera, ma system odłączania cylindrów podczas jazdy z niskim obciążeniem, jest też filtr cząstek stałych i turbosprężarka o zmiennej geometrii, która zapewnia lepszą reakcję na dodanie gazu.

Obie jednostki mają maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm, ale w motorze 1.5 jest to dostępne w bardzo szerokim zakresie obrotów 1400-5000 obr./min. W mniejszym 1.4 moment zaczyna spadać od 4000 obr.

Nowy silnik ma identyczne osiągi jak starszy, ale różni się zużyciem paliwa. Czy jego zakup może się zwrócić?
Nowy silnik ma identyczne osiągi jak starszy, ale różni się zużyciem paliwa. Czy jego zakup może się zwrócić? © fot. mat. prasowe / VW

Czy przekłada się to na osiągi? Nie do końca. Obie wersje wg. danych producenta przyspieszają w identycznym czasie 9,1 s do 100 km/h, ale 1.5 ma wyższą prędkość maksymalną – 210 zamiast 204 km/h. Ciekawiej wygląda zużycie paliwa, które w nowocześniejszym silniku 1.5 wynosi średnio 4,8 l/100 km. Motor 1.4 wg. danych katalogowych ma spalać 5,2 l/100 km. Przekłada się to na różnicę 0,4 l benzyny, czyli ok. 1,9 zł na każde 100 km. Jeżeli miałby to być argument do zakupu, Golf 1.5 TSI zwróci się po… ok. 230 tys. km.

Tak czy inaczej, jest nowa wersja dla miłośników ekologii, która kosztuje od 85 190 zł za odmianę 3-drzwiową Comfortline i od 86 950 zł za 5-drzwiową. Można zamawiać automat DSG, ale tylko do najbogatszej wersji Highline. Dla porównania, za 100 zł więcej można kupić identycznie wyposażonego Golfa 1.4 TSI o mocy 150 KM, który do setki przyspiesza o 0,9 s szybciej, rozwija o 6 km/h wyższą prędkość maksymalną, ale za to spala, podobnie jak wersja 125-konna, 0,4 l benzyny na 100 km.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km