Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - test, opinie, spalanie, cena

Auta z segmentu C należą do najczęściej wybieranych przez Europejczyków, z tego też powodu konkurencja między producentami jest ogromna. Stanowią one duży udział w całkowitym wolumenie sprzedaży, więc z każdym nowym modelem wiązane są ogromne nadzieje. Opel Astra od lat znajduje się w czołówce peletonu kompaktów, a wraz z nową generacją ma szansę na jeszcze lepsze wyniki i bezpośrednią walkę o żółtą koszulkę lidera w tym wyścigu.

Nowy Opel Astra wygląda dużo bardziej drapieżnie niż poprzednik, wszystko za sprawą ostrych linii i jeszcze bardziej napompowanej sylwetki mimo...mniejszego nadwozia.Nowy Opel Astra wygląda dużo bardziej drapieżnie niż poprzednik, wszystko za sprawą ostrych linii i jeszcze bardziej napompowanej sylwetki mimo...mniejszego nadwozia.
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - pierwsza jazda

Opel przy nowej Astrze podszedł do sprawy bardzo poważnie, skupiając się na oczekiwaniach dotychczasowych klientów i opiniach płynących z rynku, ale także w dużej mierze na planowanych innowacjach, które miały podnieść atrakcyjność auta w starciu z konkurencją. Efektem tych prac jest nowocześnie nakreślone auto z naprawdę dobrym układem jezdnym i technologiami raczej niespotykanymi dotychczas w kompaktach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Rafał Warecki

Astra K w najnowszej odsłonie wygląda naprawdę atrakcyjnie, a pod względem niektórych linii nadwozia wyraźnie nawiązuje do nowej Corsy. Ostre przetłoczenia zamykające przysadzistą sylwetkę to pomysł zapoczątkowany przy ustępującej generacji, który ewoluował w dobrym kierunku. Samochód prezentuje się nowocześnie i elegancko, a dzięki muskularnemu rozdmuchaniu jego tylnej części nie widać tego, że względem poprzednika jest po prostu mniejszy, i to sporo. Nadwozie jest krótsze o 50 mm, niższe o 25 mm, węższe o 5 mm, a rozstaw osi zmniejszono o 23 mm. W dobie ciągłego powiększania rozmiarów samochodów takie podejście można by śmiało nazwać płynięciem pod prąd.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Rafał Warecki

Jednym z głównych powodów skurczenia się nowej Astry jest zmniejszenie wagi konstrukcji. Opel wziął sobie do serca notoryczne uwagi na temat otyłości swoich modeli i wpływu nadmiernych kilogramów na prowadzenie, osiągi oraz zużycie paliwa. Nowa Astra schudła więc o 120-200 kg zależnie od wersji, a poszczególne składniki tej diety cud przedstawiamy poniżej.

Dzięki intensywnym pracom nad rozplanowaniem kabiny pasażerskiej odjęte centymetry nadwozia nie przełożyły się na mniejszą przestronność wnętrza. Mało tego, w nowej Astrze jest więcej miejsca nie tylko z przodu, ale również na tylnej kanapie gdzie komfortowo usiądzie nawet bardzo wysoka osoba. Nie ma mowy o ciasnocie ani w okolicy kolan, ani nad głową, a same zagłówki oparć można wyciągnąć niemal pod sufit dzięki czemu podpierają głowę tak, jak powinny nawet u najwyższych. Tylna kanapa jest naprawdę wygodna, ale pod tym względem prym wiodą jednak przednie fotele zaprojektowane na nowo wspólnie z niemieckim stowarzyszeniem ortopedycznym AGR. Maja nawet 18-kierunkową regulację elektryczną, podgrzewanie, wentylację i masaż po stronie kierowcy. Obecnie nie oferuje tego żaden inny kompakt, a cena startując od 1900 zł nie zabija.

Wnętrze nowej Astry jest jeszcze bardziej przestronne, a jakość wykończenia nie daje powodów do narzekań. Nareszcie oprócz setki przycisków pojawił się po prostu funkcjonalny i ładnie wkomponowany w kokpit dotykowy wyświetlacz.
Wnętrze nowej Astry jest jeszcze bardziej przestronne, a jakość wykończenia nie daje powodów do narzekań. Nareszcie oprócz setki przycisków pojawił się po prostu funkcjonalny i ładnie wkomponowany w kokpit dotykowy wyświetlacz. © fot. Rafał Warecki

Wnętrze nowej Astry to również efekt odpowiedzi na uwagi klientów. Kokpit pełen przycisków zastąpiono skromnym panelem wentylacji, a pozostałe funkcje przeniesiono w okolice ładnie wkomponowanego w deskę rozdzielczą ośmiocalowego wyświetlacza systemu multimedialnego IntelliLink. Wszystko wygląda naprawdę elegancko i jest proste w obsłudze. Sama jakość wykończenia kabiny jak na segment C jest bardzo dobra, praktycznie ciężko mieć do niej jakieś poważniejsze zastrzeżenia. Opel wraz z nowym modelem zrobił pod tym względem ogromny krok do przodu. Tak naprawdę jedynym słabszym punktem wnętrza jest niezbyt duży bagażnik, który z wynikiem 370 l plasuje się bliżej końca, niż początku stawki, jednak gdzieś trzeba było odjąć, żeby gdzieś można było dodać – oczywiście mowa o centymetrach i kilogramach.

Tylna kanapa na tle konkurencji wypada rewelacyjnie, zmieści się na niej pasażer o wzroście ponad 190 cm, nawet gdy kierowca jest równie wysoki.
Tylna kanapa na tle konkurencji wypada rewelacyjnie, zmieści się na niej pasażer o wzroście ponad 190 cm, nawet gdy kierowca jest równie wysoki. © fot. Rafał Warecki

Trzymając się wciąż tych drugich - Astra po kuracji odchudzającej świetnie jeździ, jest zadowalająco komfortowa, a podczas jazdy po górskich drogach wokół słowackich Tatr daje mnóstwo przyjemności precyzją i zadziwia pewnością prowadzenia. Nieco przekonstruowane zawieszenie z belką skrętna i drążkami Watta z tyłu sprawia, że tylne koła bez oznak nerwowości idą w ślad za przodem. Opony kurczowo trzymają się nawierzchni wpisując samochód w kolejne łuki z prędkościami, z jakimi zazwyczaj nie podróżuje się kompaktem po górskich zboczach. To po części również zasługa elektronicznego systemu wektorowania momentu obrotowego nazwanego przez Opla skrótem TVBB . Dzięki niemu nie ma też większych problemów z podsterownością, a sam układ kierowniczy jak na auto tej klasy również nieźle się broni dając kierowcy dokładnie tyle czucia, ile trzeba.

Odchudzając konstrukcję zmniejszono również koła, ale nadkola zaprojektowano w taki sposób, aby nie było tego zbytnio widać. Oszczędzono w ten sposób 11,5 kg.
Odchudzając konstrukcję zmniejszono również koła, ale nadkola zaprojektowano w taki sposób, aby nie było tego zbytnio widać. Oszczędzono w ten sposób 11,5 kg. © fot. Rafał Warecki

Podczas normalnej jazdy Astra zadziwia świetnym wyciszeniem, wysoką kulturą pracy wysokoprężnego silnika i niskim zużyciem paliwa, które bez większych starań zatrzymuje się poniżej wskazania 5 l/100 km. Moc 136 KM w trasie w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się i okazjonalnego wyprzedzania, samochód zbiera się od najniższych obrotów i nie słabnie nawet powyżej 140 km/h. Biegi ręcznej przekładni wchodzą pewnie, przyjemnie i z lekkim oporem tuż przed zagnieżdżeniem lewarka.

Na dłuższych dystansach docenia się też bogate wyposażenie, zwłaszcza w nocy gdy swój pokaz świetlny zaczynają diodowe reflektory IntelliLux zamknięte w 8 segmentach na lampę, które pięknie oświetlają drogę jasnym strumieniem światła i precyzyjnie wycinają wszystkie obiekty stałe oraz ruchome, którym mocny strumień mógłby przeszkadzać. Skuteczność ich działania jest nie mniejsza niż w drogich limuzynach, a dopłata w porównaniu do równolegle oferowanych bi-ksenonów naprawdę niewielka.

Inteligentne światła diodowe IntelliLux sprawdzają się naprawdę wzorowo. Poszczególne segmenty dbają o to, aby oświetlać jak najwięcej drogi oraz pobocza, a jednocześnie nie oślepiać innych kierowców.
Inteligentne światła diodowe IntelliLux sprawdzają się naprawdę wzorowo. Poszczególne segmenty dbają o to, aby oświetlać jak najwięcej drogi oraz pobocza, a jednocześnie nie oślepiać innych kierowców. © fot. Rafał Warecki

Innym niedrogim i ciekawym dodatkiem, który Opel oferuje jeszcze zanim będzie on wymagany homologacyjnie w nadchodzących latach jest OnStar (1950 zł dopłaty lub standard w wyższych wersjach). To system komunikacji między kierowcą, a biurem obsługi, które zdalnie pomoże w razie kradzieży, problemów z autem, dotarciem do celu czy nawet wezwie odpowiednie służby w razie wypadku podając koordynaty zdarzenia. Aby do takich zdarzeń na drodze nie dochodziło dbają również najnowsze systemy bezpieczeństwa - od asystenta martwego pola zaczynając, na samoczynnym utrzymywaniu auta w pasie ruchu kończąc. Nowa Astra ma naprawdę rozbudowaną listę wyposażenia, którego na próżno można szukać u konkurencji.

Nowy Opel Astra K ma szansę wyrosnąć na lidera w segmencie kompaktów.
Nowy Opel Astra K ma szansę wyrosnąć na lidera w segmencie kompaktów. © fot. Rafał Warecki

Ostatnie lata do dla Opla intensywny rozwój, co najlepiej widać po kolejnych modelach. Najnowsza Astra wydaje się samochodem naprawdę dopracowanym, niemal pod każdym względem. To z pewnością jeden z najlepszych kompaktów z jakimi miałem do czynienia i zdecydowanie najlepszy Opel w historii tej marki. Jeśli tak mają wyglądać kolejne konstrukcje z Rüsselsheim to aspiracje do segmentu premium nie skończą się tylko na reklamach TV. Dobra robota!

Plusy:

Atrakcyjna sylwetka

Przestronnosć wnętrza

Jakość wykończenia kabiny

Niespotykane w segmencie C opcje wyposażenia

Bardzo dobre prowadzenie

Kultura pracy silnika i świetne wyciszenie

Niskie zużycie paliwa

MINUSY:

Trochę zbyt mały bagażnik

Ogólna ocena samochodu:

[stars]9[/stars]

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/13] Źródło zdjęć: |

Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi (2015) 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:16V 
Objętość skokowa:1598 cm3 
Stopień sprężania:16,0 
Moc maksymalna:136 KM przy 3500-4000 rpm 
Moment maksymalny:320 Nm przy 2000-2250 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:85 KM/l 
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa 
Typ napędu:FWD (na przednie koła) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna z drążkami Watta 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:11,05 m 
Koła, ogumienie przednie:225/45 R17 
Koła, ogumienie tylne:225/45 R17 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,285 
Masa własna:1275 kg 
Ładowność:525 kg 
Stosunek masy do mocy:9,4 kg/KM 
Długość:4370 mm 
Szerokość:2042 mm z lusterkami 
Wysokość:1485 mm 
Rozstaw osi:2662 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1548/1565 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:48 l 
Pojemność bagażnika:370-1210 l 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,6 s 
Prędkość maksymalna:205 km/h 
Zużycie paliwa (miejskie):4,5 l/100 km5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie):3,5 l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):3,9 l/100 km5,0 l/100 km
Emisja CO2:103 g/km 
Test zderzeniowy EuroNCAP:b.d. 

Cena:

Testowany egzemplarz:ponad 93 000 zł 
Wersja silnikowa od:84 500 zł 
Model od:59 900 zł 

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów