Nowa ekspresówka prawie gotowa. Otwarcie już za chwilę
W drugiej połowie sierpnia 2025 r. zostanie otwarty nowy odcinek drogi S1. To kluczowy element trasy Mysłowice - Bielsko-Biała, informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy fragment S1, o długości 10 km, połączy węzeł Oświęcim z węzłem Brzeszcze. Przy okazji, udostępniony zostanie również odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. To istotny krok w realizacji trasy S1, która ma poprawić komunikację w regionie.
Kluczowe inwestycje na trasie
Na nowym odcinku S1 powstały trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wybudowano 18 obiektów inżynierskich, w tym estakady i mosty. Dużym elementem jest estakada o długości ponad 480 m, która przeprowadza drogę nad linią kolejową i stawem Tesznowiec.
Droga S1 składa się z dwóch jezdni, każda z dwoma pasami ruchu. Jezdnie oddziela 12-metrowy bufor, który w przyszłości może pomieścić dodatkowe pasy. Nośność nawierzchni zaprojektowano na 11,5 tony na oś, co zapewnia trwałość i bezpieczeństwo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Droga ekspresowa S3. Niezwykłe nagranie zarejestrowane w tunelu pod drogą
Tymczasowe ograniczenia ruchu
Do czasu ukończenia sąsiednich odcinków, nowa trasa będzie dostępna tylko dla pojazdów do 3,5 tony. Ograniczenie to wynika z organizacji ruchu w Oświęcimiu, gdzie trwają remonty dróg lokalnych.
Realizacja całej trasy S1 od Mysłowic do Bielska-Białej została podzielona na cztery odcinki. Całkowity koszt inwestycji wynosi niemal 2,3 mld zł. Projekt ma na celu usprawnienie tranzytu na osi północ-południe.
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu - przypomina GDDKiA