Nowy Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ Coupé pokazany. To kolejny mocarny SUV

Mercedes już w ubiegłym roku zaprezentował model GLE 63, ale teraz przyszła pora na premierę odmiany Coupé. Ma ponad 600 KM mocy i osiągi, którymi mógłby legitymować się supersamochód, a to wszystko w eleganckiej bryle całkiem praktycznego nadwozia.

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé jest potężny z mocą 617 KM, ale rekordzistą w tej klasie jest BMW X6 M Competition z 625-konną jednostką.Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé jest potężny z mocą 617 KM, ale rekordzistą w tej klasie jest BMW X6 M Competition z 625-konną jednostką.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Klasyczny wariant GLE 63 Mercedes zaprezentował na targach w Los Angeles w listopadzie, a przed Genewą prezentuje GLE 63 Coupé. Teoretycznie mniej funkcjonalny, ale w praktyce tak samo użyteczny, za to ładniej stylizowany i mniej przypominający tradycyjnego SUV-a mocarz legitymuje się mocą 571 KM lub w wariancie S aż 617 KM, co przebija ofertę Audi w postaci RS Q8 (600 KM). Teraz pora na odzyskanie rekordu w kategorii SUV na torze Nurburgring.

EQ Boost w 4-litrowym silniku V8 biturbo AMG

4-litrowy silnik V8 biturbo w nowym GLE 63 Coupé w obu wersjach mocy współpracuje z rozrusznikiem-alternatorem nazwanym EQ Boost. Jest to koncepcja mikrohybrydowego układu, który ma za zadanie "doładowywać" silnik spalinowy dodatkowym motorem elektrycznym. Potrafi dostarczyć nawet 22 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. Jego głównym zadaniem jest jednak skrócenie czasu reakcji na dodanie gazu.

Silnik V8 pracuje w układzie mikrohybrydowym, który ma sporo pracy do wykonania.
Silnik V8 pracuje w układzie mikrohybrydowym, który ma sporo pracy do wykonania. © fot. mat. prasowe

System pracuje w napięciu 48V, a EQ Boost jest też wykorzystywany jako generator energii. Odzyskuje energię kinetyczną wytracaną podczas zwalniania i hamowania, zamieniając ją w energię elektryczną. Realizuje także funkcję start/stop. Aby normom emisji stało się zadość, jednostka V8 ma funkcję odłączania 4 cylindrów przy niskim obciążeniu, w trybie jazdy Comfort i zakresie prędkości obrotowych od 1000 do 3250.

Jednak najbardziej interesujące są osiągi silnika, który generuje maksymalne 750 Nm (850 Nm w wariancie S) w zakresie 2250-5000 obr./min (wariant S 2500-4500 obr./min). Połączony z 9-biegową przekładnią i napędem na cztery koła katapultuje wielkiego SUV-a w czasie 4 s do 100 km, a model S rozpędza się o 0,2 s szybciej. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 280 km/h.

Sportowe i eleganckie wnętrze Mercedesa-AMG GLE 63 Coupé
Sportowe i eleganckie wnętrze Mercedesa-AMG GLE 63 Coupé © fot. mat. prasowe

Technika z najwyższej półki

Mercedes-AMG GLE 63 Coupé jest wyposażony w rozwiązania stosowane w samochodach supersportowych. Odmiana S ma aktywne mocowanie silnika, a oba warianty korzystają z Active Ride Control, czyli aktywnej redukcji przechyłów nadwozia. System pracujący w instalacji 48V wykorzystuje dwa niezależnie działające elektromechaniczne siłowniki na przedniej i tylnej osi. Poza zmniejszeniem przechyłów w zakrętach zwiększa on komfort podczas jazdy na wprost, równoważąc ruchy powodowane przez nierówności. Podobne rozwiązanie stosuje Audi w modelu RS Q8.

Standardowe zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjna regulacja tłumienia sprawiają, że ważący ponad 2 tony SUV zachowuje zwinność i "lekkość" w zakrętach typową dla czterodrzwiowych limuzyn. Napęd na cztery koła w pełni kontroluje rozdział momentu obrotowego na każde z kół, a standardowo obejmuje także elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé © fot. mat. prasowe

Układ hamulcowy nie pozostawia cienia wątpliwości na temat jego skuteczności. Przednią oś wyhamowują 6-tłoczkowe zaciski pracujące na tarczach w rozmiarze 400 x 38 mm, natomiast za tylną oś odpowiadają 1-tłoczkowe zaciski oraz tarcze o wymiarach 370 x 32 mm. Standardowa średnica obręczy kół to 21 cali, a dla wersji S przewidziano 22-calowe.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/20] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów