Nowe oznaczenia opon. Unia Europejska planuje duże zmiany

Europejski system etykietowania opon samochodowych funkcjonuje z powodzeniem już od kilku lat. Unijni urzędnicy zamierzają jednak rozbudować dotychczasową listę informacji o cechach ogumienia oraz wprowadzić obowiązek stosowania oznaczeń także w przypadku opon do samochodów ciężarowych.

Oznaczenia na etykietach pozwalają klientom wybrać opony, jakich potrzebują.Oznaczenia na etykietach pozwalają klientom wybrać opony, jakich potrzebują.
Źródło zdjęć: © fot. redakcja autokult
Aleksander Ruciński

Dzięki etykietom stosowanym dotychczas klienci mogli poznać następujące właściwości opony, takie jak opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu wydzielanego przez ogumienie. Teraz lista zostanie rozbudowana o informacje dotyczące zachowania na śniegu oraz lodzie, choć jak na razie nie poznaliśmy jeszcze wzorów graficznych reprezentujących te właściwości.

Unijne oznaczenia od teraz będą obowiązkowo stosowane także w sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych. Zgodnie z nowymi przepisami etykiety mają być widoczne dla klientów niezależnie od wykorzystywanego kanału sprzedaży. Standardem stanie się też kod QR, który po zeskanowaniu przy użyciu smartfona umożliwi zapoznanie się z detalami dotyczącymi danego produktu.

W przyszłości planowane są kolejne modyfikacje oznaczeń opon. Do istniejących opisów dołączą także informacje dotyczące trwałości ogumienia, jego odporności na ścieranie i szacowanego maksymalnego przebiegu zakładającego bezpieczne użytkowanie. Wcześniej jednak unijni urzędnicy muszą opracować odpowiednie metody testowe pozwalające na standaryzowane badanie tych cech.

Nowe regulacje mają na celu zwiększenie świadomości klientów dotyczącej poziomu bezpieczeństwa kupowanych produktów, a także ich wpływu na zdrowie i środowisko naturalne. Zgodnie z planem nowe przepisy regulujące kwestię oznaczeń opon mają wejść w życie nie później niż 1 maja 2021 roku. Wcześniej jednak muszą zostać zatwierdzone przez unijnych ambasadorów i komisję przemysłu Parlamentu Europejskiego.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe